loading...
عمومی

فاضل بازدید : 77 نظرات (0)

رژیم مناسب برای حفظ سلامت پوست تقریباً همان رژیمی استكه برای حفظ سلامت كل بدن نیاز است. دلیل این است كه رژیم مناسب برای سلامت كل بدن،فرایند پیری سلولی را كند می سازد و پوست نیز به عنوان جزئی از بدن با این رژیمسلامتی بیشتری بدست می آورد. البته رعایت یك سری نكات خاص در مورد پوست از اهمیتخاصی برخوردار است كه در این مطلب بیان خواهد شد

تعادل وتنوع

امروزه رعایت یك رژیم متعادل در همه جا توصیه می شود. ولیواقعاً یك رژیم متعادل چگونه است؟ منظور متخصصان تغذیه از رعایت یك رژیم متعادل،دریافت كافی كلیه مواد مغذی مورد نیاز است تا فرد دچار سوء تغذیه پروتئین و كمبودویتامین و املاح نشود. اجرای چنین برنامه ای نقش مهمی در زندگی بسیاری از افراد،خصوصاً كسانی كه علاقه زیادی به مصرف غذای بیرون از منزل را دارند، ایفا می كند. البته به خاطر داشته باشید برای اینكه بتوانیم با مواد غذایی طبیعی از فرایند پیریجلوگیری كنیم، لازم است یك سری مواد غذایی را بیش از مقدار مورد نیاز مصرف كنیم

استفاده از هرم غذایی و برنامه راهنمای روزانه غذا(Daily Food Guide) یك شیوه آسان و قابل درك برای اطمینان از مصرف یك رژیم متعادلاست.

 ۶-۱۱ واحد از نان و غلات

 ۳-۵ واحد از سبزیجات

۴ – ۲ واحد ازمیوه ها

۳ – ۲ واحد از گوشت یا جانشین هایش (ماهی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات ودانه ها)

۲واحد از شیر و محصولات لبنی

برای اینكه مطمئن باشیم كلیه موادمغذی در حد نیاز تامین شده اند بهتر است در هر گروه غذایی از مواد متنوعی استفادهكنیم

میوه ها و سبزیجات

حتماً از قدیمی ترها شنیده اید كه مصرف مواد غذایی تازه كلید جوانیاست. اكنون این مساله از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است. میوه و سبزی تازه ازپیری زودرس پوست جلوگیری می كنند زیرا محتوی مقدار زیادی آنتی اكسیدان هستند. بسیاری از رنگدانه های شیمیایی۱ كه در میوه ها و سبزی ها موجودند خاصیت آنتیاكسیدانی بسیار بالایی دارند. این آنتی اكسیدان ها موجب جلوگیری از تخریب سلولی میشوند . بدین صورت كه رادیكال های آزاد موجود در بدن خصوصاً در منطقه پوست را كه درتماس با محیط اطراف است، فلج كرده و جلوی عملكرد تخریبی آنها را می گیرند. برایاطمینان از وجود آنتی اكسیدان كافی در میوه و سبزی، آنها بصورت خام و تازه ( یا نیمپز ) مصرف كنید، چون حرارت و نگهداری در یخچال و فریزر محتوای آنتی اكسیدانی آنهارا كاهش می دهد

مایعات
پوستی كه رطوبت كافی داشته باشد كمتر چروك می شود، پس با مصرف مقدارزیادی آب در طی روز، آب مورد نیاز برای تعریق پوست را فراهم كنید تا خشك نشود. متخصصان توصیه می كنند كه ۶ تا ۸ لیوان آب در روز بنوشید. قهوه و نوشابه منابع خوبیبرای تامین مایعات نیستند زیرا حاوی كافئین هستند كه یك ماده دیورتیك ( ادرار آور) است و موجب دفع آب بصورت ادرار می شود. نكته دیگر اینكه ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب آبزیادی ننوشید زیرا ممكن است موجب افزایش ورم صبحگاهی و كشیدگی بیش از اندازه پوستشد

كالری مصرفی

غیر از سوختن پوست زیر آفتاب ظهر،اضافه و كم كردن وزن به سرعت پوسترا چروك می كند، زیرا با افزایش چربی بدن پوست كش آمده و با لاغر شدن، چربی بدنتحلیل می رود و پوست جمع شده ، چروك می خورد. البته میزان جمع شدن پوست به سن فرد( هر چه سن بالاتر باشد احتمال چروك شدن بیشتر است )، ژنتیك و دیگرعوامل موثر مثل نوعرژیم بستگی دارد. پس مراقب كالری مصرفی تان باشید تا دچار اضافه وزن نشوید و اگرقصد كاهش وزن دارید ، حتماً زیر نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرید زیرا اضافه و كم كردنمرتب وزن، نه تنها برای پوست بلكه برای كل بدن مضر است

پخت غذا

شیوه كلی پخت غذا استفاده از حرارت است و همانطوری كه می دانید وكلیه شیمی دان ها گفته اند افزایش حرارت موجب تغییر محتوایی در مواد غذایی می شود. این به چه معنی است؟
بدین معنا است كه هر دفعه گرم كردن غذا، فرایندهای تخریبیاكسیداسیون به سرعت بالا می رود؛ به عبارت دیگر حرارت، مواد مغذی و آنتی اكسیدانهای موجود در غذا را كاهش و رادیكال های آزاد را افزایش می دهد. در نتیجه آنتیاكسیدان كمتر و رادیكال آزاد بیشتری دریافت می كنیم كه عامل اصلی پیری پوست است. ولی نخوردن غذای پخته هم اشتباه است و نباید مصرف غذاهای پخته شده را قطع كنید تااز اثرات مخرب آن مصون باشید.

باید مدت زمان پخت مواد غذایی را كاهش دهید و ازسرخ كردن زیاد غذاها و پختن آنها با مقادیر فراوان روغن و چربی بپرهیزید. بهترینروش پخت، پختن غذا با مواد غذایی كاملاً تازه در مدت كم و مصرف سریع آن است.

فاضل بازدید : 87 نظرات (0)

روشهای نادرست در نگهداری موی سر



شرح:
شانه کردن موی خیس از ریشه تا نوک مو اشتباه است. موی سر شما بنا به دلایل متعددی میتواند کدر، کم پشت و شکننده شده و دچار ریزش شود. تعدادی از این دلایل ارثی هستند و گاهی استفاده از یک محصول نامناسب و تغذیه نادرست موجب این مشکلات و موارد نظیر آن میشوند. اما ما گاهی بدون توجه یا بر اثر اطلاعات نادرست، با موی خود طوری رفتار میکنیم که بیش از پیش آسیب میبیند.


1. شامپو کردن روزانه
بهترین حالت و شرایط مو در زمانی است که چربیهای طبیعی پوست سر بتوانند به نوک موها برسند. به همین دلیل بسیاری از متخصصین مو توصیه میکنند که موها را یک روز در میان یا حتی دو روز در میان شامپو کنید.

2. موهای بلند خود را همواره در یک نقطه خاص جمع میکنید.
افرادی که عادت دارند موی بلند خود را با یک کش به صورت "دم اسبی" در پشت سر جمع کنند، مراقب باشند. تارهای مو در کشهای موی سر-از هر جنس و اندازه- گیر کرده و شکسته یا کنده میشوند. بنابراین برای جلوگیری از خالی شدن بخشهای خاصی از مو، هر بار محل جمع کردن موها راکمی بالاتر و در مرتبه بعد، کمی پایینتر بیاورید. استفاده از کشهای ضخیم حوله ای یا پارچه ای، در کاهش این حالت بسیار موثر است.

3. شانه کردن موی خیس از ریشه تا نوک مو
شانه کردن موهای خیس از کشیدن برس بر آنها بهتر است، اما کشیدن مو از پوست سر تا نوک و به زور باز کردن گره های آن، موجب کنده شدن نوک موها، شکسهگی ساقه مو و ضعف ریشه میشود. اگر موهایتان بیش از حد در هم گره میخورد، مقدار کمی نرم کننده تنها به نوک موها بزنید، آب اضافه مو را گرفته و ابتدا از نیمه مو تا نوک آنرا در دسته های چک شانه کنید تا گره ها باز شوند تا بتوانید از ریشه تا نوک را به راحتی شانه کنید.

4. براق کردن موها با برس کشیدن فراوان
در دستورات قدیمی زیبایی، برای براق شدن مو چنین روشی توصیه شده بود "موها را به مدت 20 دقیقه تا نیم ساعت و هر دسته را از 15 تا 20 مرتبه برس بکشید" . اما برای حرکت دادن چربی طبیعی مو از ریشه به نوک آن، تنها چند مرتبه معدود برس کشیدن به مو کافی است و بیشتر از آن تنها میتواند به شکسته شدن مو منتهی شود.

5. سشوار کشیدن به مویی که هنوز کاملا خیس است
این کار نه تنها مدل دادن به مو را بسیار مشکل میکند، بلکه به مقدار بسیار زیاد موجب آسیبهای ناشی از حرارت میشود. سشوار باید برای خشک کردن و مدل دادن به موهای نمدار-نه خیس- به کار رود و حداکثر مدت آن باید 20 دقیقه باشد. قبل از حرارت دادن به مو، گیسوی خود را به مدت 5 دقیقه در حوله بپیچید و سپس بگذارید 5 دقیقه دیگر در هوای آزاد خشک شود.

6. نادیده گرفتن پوست سر
برای داشتن موهایی سلامت، پوست سر نیز باید تغذیه شود. ماساژ دادن کف سر با نوک انگشتان به افزایش جریان خون در آن کمک میکند. برای مراقبت بیشتر میتوانید هر از گاهی از مواد مغذی و ماسکهای مخصوص پوست سر استفاده کنید.

7. استفاده از برس نامناسب
برس نامناسب، به خصوص انواع برسهای گرد، تنها موجب از بین رفتن آرایش موی شما شده و حتی ممکن است در میان موها گیر بیافتد. به طور کلی، هر چه موهای شما بلندتر باشد، برس –به خصوص برس گرد- باید قطر بیشتری داشته باشد. اگر میخواهید موهایتان پف کرده و پر حجم به نظر برسند، از برسهای گرد و اگر میخواهید آنها را صاف و نرم آرایش دهید از برسهایی به شکل راکت استفاده کنید.

8. عدم استفاده از اسپری مو
اسپری مو شهرت چندان خوبی ندارد، اما این اسپریها حاوی مواد پلیمری هستند که رطوبت را از مو دور نگه میدارد. بر خلاف باور عمومی، این پلیمر آسیبی به مو نمیرساند و درواقع آنچه بر روی مو میماند و خشک میشود همین مواد پلیمری هستند نه الکل. الکل موجود در این اسپریها، قبل از اینکه مواد به مو برسند، تبخیر میشود. نکته مهم این است که اسپری تنها در حد لازم مصرف شود و به طور مداوم روی مو قرار نگیرد.

9. درمان نکردن شوره سر
اگر موی شما دچار شوره است، نباید آن را به طور موقت با مواد روغنی و پمادهای آرایشی مخفی نمایید، بلکه باید آنرا به طور کامل درمان کنید. شوره سر در واقع نوعی بیماری جلدی است و ارتباطی با خشکی سر ندارد. برای درمان آن هم باید از شامپوهای حاوی اسید سالیسیلک، روی یا سولفید سلنیوم استفاده کنید.

فاضل بازدید : 75 نظرات (0)

انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها

نـخـستین گـام برای داشـتن پوستـی زیبا آگاهی یافتن از نوع پوست میباشد زیرا ازاین طریق شما قادر خواهید بود هر چه بهتر از پوستتان مراقبت و هـمـچنـیـن فـراورده های بـهـداشـتـی و آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید. بطور کلی 5 نوع پوست وجود دارد:....(بقیه در ادامه مطلب)


1- پوست نرمال: نه زیاد خشک و نه زیاد چرب میباشد- مــنــافــذ پـوست قابل رویت بـوده امـا بـزرگ و یـا مســدود نیستند- پس از شستشو نرم و لطیف میگردند- به نـدرت صورت جوش میزند.

طرز مراقبت: روزی دوبـار صـورت خـود را با شوینده های مـلایم شستشو داده و از مرطوب کننده استفاده کنید.

2- پوست چرب: پوست اغلب چرب است- سطح پوست ضخیم و خشن می بــاشد -منافذ پوست بزرگ و قابل رویت میباشد- پوست براق است. صورت زیاد جوش می زند-گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می کند- غـدد چـربـی بـیـش از حـد فـعـال میباشند به همین خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است- پـوست کـمـتـر چـروکیده میشود.

طرز مراقبت: روزی 2 مرتبه صورت خود را با شوینـده هـای مـلایـم شسـتـشو دهـیـد-همواره از شوینده های ملایم و غیر چرب و حاوی الکل استفاده کنید- از لــوازم آرایشی غیر چرب استفاده کنید- به خاطر داشته باشید پوست چرب نیز نیاز به مـرطـوب کــننده دارد بنابراین از مرطوب کننده هر روز استفاده کنید.- با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شکلات کمتر استفاده کنید.

3- پوست خشک: پوست نازک و کاغذ مانند است- هـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـک است- منافذ پوست بسیار ریز میباشند- صورت بندرت جوش می زند- چون غدد چربی کم کار میباشند بنابراین پوست خشک و معمولا پوسته پوسته میگردد- مـستعد چین و چروک می بـاشد- در زمستان پوست خشک تر شده و خارش پیدا می کند.

طرز مراقبت: همواره از لوازم آرایش ملایم فاقد الکل استفاده کنید-هر روز پوست خود را با مرطوب کننده مرطوب کنید- همواره صورت خـود را بـا شـویـنـده هـای مـلایــم و غیر صـابونی بشویید زیرا صابون چربی پوست شما را با خود می شوید- از کـرمـهـایـی کــه محتوی آلفاهیدروکسی اسید میباشد استفاده کنید. این ماده سبب پیلینگ ملایم لایه خشک و مرده خارجی پوست می شـود- شستـشوی صـورت بـا روغــن بادام و یا زیتون بسیار موثر می باشد- یـک سیب را رنده کرده مدتی در یخچال گذاشته و 15 دقیقه روی صورتتان قرار دهید.

4- پوست ترکیبی: اغلب افراد پوستشان پوست ترکیبی می بـاشد بـدیـن مـفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است- خشکی معمولا در نواحی گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحی پیشانی، بینی و چانه- بهتر است برای نواحی چرب یک نوع فراورده و نواحی خشک فراورده دیگری استفاده کنید.
طرز مراقبت: صورت خود را روزی 2 مرتبه با شوینده های ملایم شستشو دهید-گلاب برای طراوت پوست بسیار موثر است.

5- پوست حساس: بـه آسـانـی تــحریـک می گردد و ایجاد خارش، سوزش، قـرمــزی و ساییدگی در پوست می گردد- گهگاهی جوش میزند.

طرز مراقبت: از صابون استفاده نکنید و در عوض لوسیونهای شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را بکار ببرید.

نکاتی در مورد سلامتی پوست

1- آب فراوان بنوشید.حداقل روزی 10-6 لیوان. آب سبب دفع سموم بـدن میگردد و برای سلامتی پوست بسیار مهم است.
2- از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان دچار پیری زود رس نگردد.
3- رژیم غذایی مناسب داشته باشید. روزانه مـقادیـر زیادی سبزیجات و میوه های تازه بخورید. سویا برای پوست بسیار مفید میباشد.
4- مشروبات الکلی و سیگار را ترک کنید. سیگار ویـتامین سی بدن را از میان میبرد که سبب آسیب به بافت ارتجاعی پوست گشته و چین و چروک  در پوست نــمایان میگردد. الـکـل نـیـز عـروق خـونی را منـبسط کـرده و سبـب قـرمزی و احسـاس خارش در پوست میگردد.
5- ورزش کنید. پوست شما نیاز به تنفس دارد. با دویدن و یـا پـیـاده روی سـاده جـریـان خون شما افزایش یافته و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوستتان میرسد.
6- استرس را به حداقل برسانید. استرس سبب اختلال در هـورمـونــهای بدن گشته که بر پوسستان اثر سوء میگذارد.
7- خواب کافی داشته باشید. 6 الی 8 ساعت در شبانه روز بخوابید.
8- سس مایونز یک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست صورت میباشد. آن را بــصورت ماسک میتوانید استفاده کنید.

پوستی زیبا داشته باشید!

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 104
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 107
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 203
  • بازدید ماه : 169
  • بازدید سال : 910
  • بازدید کلی : 31,716
  • کدهای اختصاصی