loading...
عمومی

فاضل بازدید : 167 نظرات (0)

نام استان : آذربايجان شرقی

نام مکان : قلعه بابک کليبر

نوع : تاريخی

دوره تاريخی : ساسانی / صدر اسلام

قلعه بابک که به نامهای "قلعه بابک" ، "دژ بابک" و " بذ و قلعه جمهور" هم معروف است دژ و مقر سردار تاريخی ايران ، بابک خرم دين بوده است. اين قلعه در نزديکی شهرکليبر در شمال شرق استان آذربايجان شرقی قرار دارد

معرفی :

قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کيلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربی شعبه ای از رود بزرگ قره سو قرار دارد ؛ منطقه ای که به نام کليبر معروف است. دژ بابک خرمدين ، دژی است بر فراز قله کوهستانی در حدود 2300 تا 2700 متر بلندتر از سطح دريا. اطراف اين قلعه را از هر طرف دره های عميقی با 400 تا 600 متر عمق فرا گرفته است و تنها از يک سو راهی باريک و صعب العبور جهت دسترسی به اين قلعه وجود دارد . قلعه بابک که به نام های قلعه بابک ،دژ بابک ، بذ و قلعه جمهور هم معروف است دژ و مقر سردار تاريخی ايران ، بابک خرم دين بوده است که در هنگام قيام برعليه دستگاه خلافت عباسی در قرن سوم هجری ساخته شده است .

امکانات و تسهيلات تفريحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و ... : هتل کليبر ، امکانات برپايی چادر و ....

آب و هوا : سرد

آدرس : شهرستان کليبر

فاصله تا مرکز : 165 کيلومتری تبريز

راه ارتباطی : جاده آسفالته

قلعه بابک کليبر

قلعه بابک کليبر

قلعه بابک کليبر

قلعه بابک کليبر


فاضل بازدید : 59 نظرات (0)

نام استان : آذربايجان شرقی

نام مکان : روستای کندوان

نوع : طبيعی

دوره تاريخی :

باستان شناسان قدمت اين روستا را به دوره های پيش از اسلام نسبت می دهند و در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوههای سهند ، چنين منظره ای در يکی از خوش آب و هوا ترين نقاط ايران ايجاد شده است.

معرفی :

کندوان يکی از سه روستای صخره ای جهان است که اين موجب جذابيت بی نظير آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قديمی آن يک استثنا در دنيا به حساب می آيد. چرا که ديگر در ترکيه و آمريکا کسی در کاپادوکيه و داکوتا زندگی نمی کند. کندوان روستايی است بنا شده در صخره و تنها سازه اين دهکده را سنگ ها تشکيل می دهند. خانه ها هرمی شکل هستند و برای دام ها نيز حفره هايی در سنگ ها بنا شده است.

امکانات و تسهيلات تفريحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و ... : رستوران و هتل لاله کندوان ، غذاخوری ها ، مراکز فروش سوغات ، مراکز فروش عسل طبيعی و ...

آب و هوا : سرد و کوهستانی در زمستان معتدل در تابستان

آدرس : شهرستان اسکو – (کندوان در 50 کيلومتری جنوب غربی تبريز؛ يکی از روستاهای دهستان سهند
می باشد که در 18 کيلومتری جنوب اسکو ، در دامنه سر سبز سلطان داغی واقع شده است.)

فاصله تا مرکز : 50 کيلومتری جنوب غربی تبريز

راه ارتباطی : جاده آسفالته

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

 

 

فاضل بازدید : 83 نظرات (0)

نام استان : آذربايجان شرقی

نام مکان : مسجد کبود

نوع : تاريخی - مذهبی

دوره تاريخی : قرن نهم هجری (872 هجری قمری) توسط جهانشاه قراقويونلو

معرفی :

بنای تاريخی ، مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقويونلو ، به دستور جهانشاه بن يوسف از فرمانروايان سلسله قراقويونلو و به سر کاری عزالدين قاپوچی بنا گرديده است. ساختمان آن با استناد کتيبه برجسته سر درب به سال 870 ه.ق به اتمام رسيده است. بنای اصلی در مقام مسجد مقبره دارای صحن وسيعی بوده که در آن مجموعه ای از ساختمانها از جمله مدرسه ، حمام ، خانقاه ، کتابخانه و ... ساخته شده بود که متأسفانه آثاری از آنها به جا نمانده است. خصوصيت بارز و شهرت وافر مسجد کبود با معماری ويژه تلفيقی و اعجاب انگيز آن بيشتر به خاطر کاشی کاری معرق ، تلفيق آجر و کاشی ، اجرای نقوش پرکار در حد اعجاز آن می باشد که زينت بخش سطوح داخلی و خارجی بنا بوده و با توجه به اين عظمت و زيبايی لقب فيروزه اسلام يافته است.

امکانات و تسهيلات تفريحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و ... :

امکانات شهر تبريز : هتل ، رستوران ، بوفه بوستان خاقانی و ...

آب و هوا : سرد

آدرس : تبريز – خيابان امام خمينی (ره)

فاصله تا مرکز : مرکز شهر تبريز

مسجد کبود

مسجد کبود

 

مسجد کبود

فاضل بازدید : 71 نظرات (0)

نام استان : آذربايجان شرقی

نام مکان : بازار تبریز 

نوع : تاريخی - تجاری

دوره تاريخی : بازار کنونی تبريز مربوط به اواخر زنديه (يعنی بعد از زلزله ای که در سال 1193 هجری قمری روی داد) و عصر قاجار می باشد. در زمان عباس ميرزا که تبريز وليعهد نشين و دارالسلطنه گرديد. سراها و تيمچه ها و بازارهای عالی تازه ای احداث شد

معرفی : بازار تبريز با طاقها و گنبدهای بلند آجری شامل بازار امير ، بازار کفاشان ، راسته بازار ، بازار حلاجان ، يمينی دوز بازار ، راسته کهنه ، بازار حاج محمد حسين ، بازار مشير ، بازار دلاله زن بزرگ ، بازارچه صفی ، بازار امير ابوالحسن ، سرای حاج رسول ، سرای حاج ميرزا علی نقی ، تيمچه ، سرای شيخ کاظم ، تيمچه حاج صفر علی ، تيمچه و دالان ميرزا شفيع ، تيمچه ملک و ... که به اختصار چند اثر اشاره می شود.

بازار تيمچه امير يکی از شاهکارهای جالب معماری و با شکوه ترين تيمچه های بازار تبريز به حساب می آيد. تيمچه حاج صفر علی ، بنائي است معظم که بانی آن حاج صفر علی خوئي بازرگان معروف معاصر فتحعلی شاه قاجار می باشد. تيمچه مظفريه نيز يکی از زيبا ترين بخشهای بازار است که حاج شيخ جعفر قزوينی تاجر سرشناس دوره ناصرالدين شاه در سال 1305 آن را ساخته بود و به مناسبت حضور مظفرالدين ميرزا وليعهد وقت دراين تيمچه به نام مظفريه نامگذاری کرد.

امکانات و تسهيلات تفريحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و ... :

امکانات شهر تبريز : هتل ، ميهمان پذير ، رستوران و...

آب و هوا : سرد

آدرس : مرکز شهر تبريز

فاصله تا مرکز : مرکز شهر تبريز

بازار تبريز

 

بازار تبريز

بازار تبريز

فاضل بازدید : 90 نظرات (0)

نام استان : آذربايجان شرقی

نام مکان : گنبد سرخ

نوع : تاريخی

دوره تاريخی:542 هـ.ق

معرفی :

اين گنبد كه در جنوب غربي شهر مراغه واقع ميباشد، به گنبد سرخ مشهور است. بناي اين گنبد در سا ل542 ه.ق به دستور عبدالعزيز محمودبن سعد رئيس آذربايجان و بوسيله بني بكر محمدبن بندان بن المحسن معمار ساخته شده است. شکل كلي اين گنبد بنايي است مربع شكل شامل سردابه و اتاق فوقاني و اتاق اصلي كه بر روي سكوي سنگي قرار دارد و بوسيله 7 رديف پله ميتوان به آن دسترسي يافت. دخمه يا سردابه در ميان سكو واقع شده و از جمله جبهه شمالي ميتوان به آن راه يافت. سقف آن بر روي ديوارهاي جانبي و ستون مربع شكلي كه در وسط دخمه قرار دارد استوار شده است. قسمت ورودي گنبد سرخ شامل درگاه بلند و زيبايي است كه آجركاري پر نقش و نگار ظريفي همراه با كاشيهاي فيروزه اي كه تازه در معماري سلجوقي متداول گشته بود زينت يافته است كه اطراف اين آجركاري را كتيبه هايي به خط كوفي احاطه نموده است. در قسمت بالاي آن كتيبه اي به خط كوفي مشاهده ميشود كه متضمن تاريخ بناي گنبد ميباشد كه جلوه خاصي به بنا بخشيده است. نماي سه ضلع شرقي و غربي و جنوب اين گنبد هر كدام داراي دو طاق نماي آجري با طرحهاي تزئيني و سه طاق مزين به آجركاري ميباشد و در كتيبه جبهه شرقي آيه 54 سوره 39 قرآن نوشته شده و در جبهه غربي كتيبه اي است كه نام سازنده بنا را نشان ميدهد و در چهار گوشه خارجي بنا ستونهاي مدوري با تزئينات آجري وجود دارد كه علاوه بر كمك به ايستايي بنا به زيبائي آن نيز مي افزايد. قسمت داخلي بنا به صورت فضايي مربع شكل است كه در سه ضلع آن هر كدام دو طاق نما همانند نماي خارجي تعبيه شده است. در گذشته در طول گنبد كتيبه اي گچبري شده مزين به آيات قرآني بوده كه به مرور زمان از بين رفته است.

امکانات و تسهيلات تفريحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و ... : امکانات شهر مراغه

آب و هوا : سرد و کوهستانی

آدرس : در جنوب غربی شهر مراغه •فاصله تا مرکز : 130 کيلومتر

راه ارتباطی : زمينی ، هوايی ، ريلی

 

گنبد سرخ

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 96
  • آی پی دیروز : 104
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 107
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 294
  • بازدید ماه : 260
  • بازدید سال : 1,001
  • بازدید کلی : 31,807
  • کدهای اختصاصی