loading...
عمومی

فاضل بازدید : 68 نظرات (0)

 آیا می دانید که خاستگاه و زادگاه سونا کشور فنلاند  است؟ قدمت سونا در این کشور به 1000 سال پیش باز می گردد. سونا در کشور فنلاند یک آیین کهن و مقدس محسوب می شود که در این خصوص به چند مورد از ویژگیهای این آیین در نزد مردم فنلاند توجه کنید:

* حـتــی جلسات کاری نیز ممکن است در فنلاند در سونا برگزار شود.

* شـمـار سـونــاها در کشور فنلاند از تعداد خودروهای این کـشــور بیشتراست به نحوی که به ازای هر 4 فنلاندی یک سونا وجود دارد.

                                       چگونه از سونا استفاده کنیم

* در نزد مردم فنلاند سونا به قداست کلیسا بوده و درطی اقـامتشان در سونا طوری رفتار می کنند که گویی در کلیسا حضور دارند!

* در فصل زمستان فنـلانـدی هـا عــادت دارند پس از سونا گرفتن در دریاچه و یا برکه بسیار سـرد و یــــخ زده آب تنی کنند و یا روی برف غلت بزنند.

انواع سونا

1- سونای خشک: میـزان رطـوبـت در ایـن ســونا 5 تا 10 درصد و درجه حرارت 90 تا 100 درجه سانتی گراد می باشد.

                                  

2- سونای مرطوب: میـزان رطوبت در این سونا 15 تا 30 درصد و درجه حرارت 75 تا 85 درجه سانتی گراد می باشد.

3- سونای بخار: مـیـزان رطـوبـت در ایــن ســونا 40 تا 65 درصد  و درجه حرارت 45 تا 65 درجه سانتی گراد می باشد.

                                  

4- حمام بخار: مـیــزان رطوبت در این سونا 100 در صد و درجه حرارت 40 تا 45 درجه سانتی گراد می باشد.

5- سونای مادون قرمز: در این مدل سونا بر خلاف دیگر سوناها از حرارت دهنده مادون قرمز استفاده می شود.

                                 

(در سوناهـای سنـتی از کوره های با منبع انرژی گاز، الکتریسیته و یا چوب استفاده می شود) در سونای مادون قرمز و یا اینفرارد فضــای اتـاق گـرم نمی شود بلکه بدن افراد داخـل سـونا مستقیما تـوسط پرتوهای مادون قرمز گرم خواهد شد.

6- سونای گیاهان معطر: نوعی از سونای بخار است که در آن اسانس گیاهان معطری همچون اوکالیپتوس، نعناع، دارچین، لیمو ، کاج و... بروی سنگهای هیتر سونا پاشیده می شود تا عطر آنها در فضا پخش شود. فراموش نکنید که رایحه اینگونه گیاهان بسیار نشاط آور و شفا بخش است.

 

                                  

چگونه از سونا استفاده کنیم

1- پیش از ورود به اتاق سونا جواهر آلات، ساعت، عینک و لنزهای طبی خود را از خود جدا کنید.

2- قبل از آنکه وارد سونا شوید، دوش بگیرید و خود را با صابون بشویید. 

3- به محض ورود به سونا برای آنکه بدنتان به گرما عادت کند ابتدا روی زمین و یا نیمکت پایین بنشینید وسپس به نیمکت فوقانی سونا بروید، در این میان می توانید زیر خود یک حوله کوچک نیز بیندازید.

4- چند دقیقه به همین صورت در سونا بنشینید  تا گرما به بدن شما نفوذ کرده و روزنه های پوست شما باز شود.

5- از سونا خارج گشته و مجددا دوش بگیرید و خود را با صابون بشویید.

6- اکنون به داخل حوضچه آب سرد بروید البته تمام بدن خود را همزمان داخل آن کنید تا  خون در سرتاسر بدنتان بطور یکنواخت تغییر دما دهد.

7- سپس به مدت 10 دقیقه استراحت کنید.

8- شما مجاز هستید این چرخه را (گرم شدن، سرد شدن و استراحت) را در هر جلسه 3 تا 4 بار تکرار کنید.

9- درپایان نیز پیش از آنکه لباسهای خود را به تن کنید، صبر کنید تا حرارت بدن و ضربان قلبتان کاملا به حالت طبیعی خود باز گردد و آنگاه اقدام به پوشیدن لباسهای خود کنید.

10- درون سونا می توانید حرکات کششی ملایم و کوتاهی نیز انجام دهید.

 

نکته:

* حتی در سونای خشک نیز باید رطوبت در فضای سونا وجود داشته باشد، در غیر این صورت به ریه ها، پوست و چشمهای شما آسیب وارد می شود.

* در سونا با ریختن آب بروی سنگهای هیتر می تواند میزان رطوبت اتاقک سونا را تنظیم کنید،همچنین با این کار یک افزایش حرارت موقتی را ایجاد خواهید کرد.

* در سونا نیمکتهای ردیف اول گرمای کمتری نسبت به نیمکتهای فوقانی دارند چراکه گرما به سمت بالا حرکت می کند.

* در هر بار بیش از 15 لغایت 20 دقیقه در سونا باقی نمانید.

* 2 ساعت فاصله زمانی بین غذا خوردن و سونا رفتن ضروری می باشد، فراموش نکنید که هیچگاه با شکم خیلی پر و یا خالی به سونا نروید.

* در هفته بیش از 2 بار به سونا نروید.

* سونا سبب کاهش آب و الکترولیتهای بدن می شود. فراموش نکنید که در هر جلسه سونای 20 دقیقه ای بدن یک لیتر آب از دست می دهد، بنابراین پس از سونا آب و یا یک آبمیوه خنک بنوشید تا آب از دست رفته بدنتان جبران شود.

* افرادی که سابقه فشار خون بالا و یا دچار هرگونه بیماری قلبی عروقی می باشند نباید بلافاصله پس از سونا دوش آب سرد بگیرند و یا داخل حوضچه آب سرد بروند.

* سونا بطور موقت با دفع مایعات وزن بدن را کاهش می دهد اما وزن بدن پس از مصرف آب و نوشیدنیهای دیگر به سرعت به حالت اولیه خود باز می گردد.

فاضل بازدید : 105 نظرات (0)

مقامهای رسمی

سرداور

سرداور بر تمام عوامل برگزار کننده نظارت و تسلط دارد. او می‌تواند گفته‌ها و نوشته‌های آنها را تایید کند و با در نظر گرفتن موارد ویژه و کلیه قوانین و مقررات، آنها را هدایت و راهنمایی کند.
در آغاز هر مسابقه، سرداور باید با زدن چند سوت کوتاه به شناگران اعلام کند که به‌جز لباس مخصوص شنا کلیه لباسهای خود را از تن خارج سازند.
پس از آن با زدن یک سوت ممتد و کشیده از شناگران دعوت می‌کند تا در پشت سکوی استارت خود قرار گیرند.
هنگامی که شناگران و کادر برگزار کننده برای آغاز مسابقه‌آماده شوند، سرداور باید با بالا بردن دست خود به‌صورت کشیده، به استارتر اشاره‌کند که شناگران تحت نظارت او هستند.


استارتر


استارتر باید کنترل کامل شناگران را از زمانی که سرداور این وظیفه را به او می‌سپارد، تا هنگام آغاز مسابقه به‌عهده بگیرد.
استارتر باید شناگری را که مرتکب یکی از خطاهای زیر شده به سرداور معرفی کند:
• از استارت زدن خودداری کرده باشد.
• از قوانین عمداً اطاعت نکرده باشد.
• در هنگام استارت مرتکب خلاف دیگری شده باشد.


هماهنگ‌کننده


• هماهنگ کننده باید پیش از آغاز مسابقات، شناگران را گرد هم جمع کند.
• هماهنگ کننده باید هرگونه نقض قوانین ذکر شده (قوانین عمومی) در رابطه باتبلیغات و نیز غیبت یک شناگر در هنگام اعلام اسامی شناگران را به سرداور اطلاع دهد.


سرپرست داوران برگشت


اگر خطایی رخ دهد، سرپرست داوران برگشت باید گزارش آن را از داوران برگشت دریافت کند و بی‌درنگ به سرداور اطلاع دهد.


داوران برگشت

• برای هر خط باید دو داور برگشت درنظر گرفت (در هر انتها یک داور).
• داوران برگشت باید مراقب باشند که آیا شناگران قوانین برگشت را رعایت می‌کنند یا خیر


داوران استیل

داوران استیل باید در دو طرف استخر و به موازات خط طولی قرار گیرند.
داوران استیل باید مراقب رعایت قوانین مربوط به استیل شنا که برای آن مسابقه تعیین شده‌است، بوده و برای کمک به داوران برگشت، برگشتها را زیر نظر داشته باشند.


سرپرست وقت نگهداران

سرپرست وقت نگهداران موظف است تا برگه‌های ثبت زمان را از وقت نگهداران تحویل بگیرد و در صورت لزوم زمان سنجهای آنها را مورد بررسی قرار دهد.

وقت نگهداران


هر وقت نگهدار باید زمان سنج خود را با علامت استارت به‌کار اندازد و با پایان کارشناگر خط خود، آن را متوقف سازد.


سرپرست رده‌بندی


پس از پایان مسابقه، سرپرست رده‌بندی باید تمام برگه‌های امضاء شده داوران رده‌بندی را که شامل نتیجه و مقامهاست، مستقیما به سرداور تحویل دهد.


داوران رده‌بندی


داوران رده‌بندی باید در یک محل یا سکوی بلند که با خط پایان مسابقه در یک راستا باشد قرار گیرند، به شکلی که همواره تصویر روشنی از مسابقه و خط پایان داشته باشند.


میز منشی (نظارت)


منشی کل موظف است تا در هر مسابقه نتایج بدست آمده از کامپیوتر یا زمان‌سنجها را با مقامهایی که از سرداور دریافت کرده، مقایسه کند و پس از بازبینی، امضای سرداور را گواهی کند.


استارت‌ها


مسابقات شنای آزاد، قورباغه و پروانه باید با یک شیرجه (از بیرون آب) آغاز شوند.
استارت مسابقات شنای پشت و مختلط تیمی در داخل آب انجام می‌شود.

قوانین شنا در مسابقات آزاد


منظور از شنای آزاد این است که در مسابقات این شنا، یک شناگر می‌تواند با هراستیلی که می‌خواهد شنا کند، مگر در مسابقات مختلط انفرادی یا مختلط تیمی که منظور از شنای آزاد، هر استیلی است به غیر از پشت، قورباغه یا پروانه.
کرال پشت
کرال پشت‌‎


به جز هنگام برگشت، شناگر باید همواره بر پشت قرار داشته باشد. وضعیت طبیعی پشت در شنای پشت می‌تواند شامل یک حرکت چرخشی بدن باشد بشرط اینکه این چرخش نسبت به سطح افقی، ۹۰ درجه یا بیشتر نشود.
در تمام طول مسابقه قسمتی از بدن شناگر باید سطح آب را بشکافد (یعنی باید قسمتی از بدنش بیرون از آب باشد و بردن تمام بدن به زیر آب مجاز نیست).
به استثنای زمان برگشت که شناگر مجاز است تمام بدنش را به زیر آب ببرد و پس ازاستارت و هر برگشت نیز می‌تواند این عمل را انجام دهد بشرط اینکه مسافتی را که در زیر آب طی می‌کند بیش از ۱۵ متر نباشد.
قورباغه


شنای قورباغه‌‎


از آغاز نخستین دستی که پس از استارت و هر برگشت زده می‌شود، بدن شناگر باید بر روی سینه قرار گیرد و شانه‌های او با سطح طبیعی و معمولی آب در یک راستا باشند.
تمام حرکات بازوان باید همزمان و در یک صفحه افقی انجام شوند و حرکت متناوب‌(یک در میان) نداشته باشند
تمام حرکات پاها باید همزمان و در یک صفحه افقی انجام شوند و حرکت متناوب نداشته باشند.
در مرحله‌ای از حرکت پا که باعث پیشروی و جلو رفتن شناگر در آب می‌شود، پاها باید چرخش خارجی داشته باشد، پای قیچی، پای کرال و پای دلفین پایین رونده مجاز نیست.
در هنگام برگشتها و پایان مسابقه، لمس دیواره باید با هردو دست و بطور همزمان‌انجام شود، این تماس می‌تواند در سطح آب و یا در بالا و یا در زیر آب باشد. تا زمانی که دستها دیواره را لمس نکرده‌اند شانه‌ها باید در صفحه افقی باقی بمانند.
به هنگام هر دوره کامل یک دست و یک پای قورباغه، قسمتی از سر شناگر باید سطح آب را بشکافد (یعنی قسمتی از سر از آب خارج شود).
شنای پروانه


شنای پروانه‌‎
در تمام طول مسابقه (به جز در هنگام برگشت) بدن شناگر باید بر روی سینه قرار داشته باشد و از آغاز نخستین دستی که پس از استارت و برگشتها زده می‌شود شانه‌ها با سطح آب در یک راستا باشند.
هر دو دست را باید به‌طور همزمان و در بالای آب به طرف جلو برد و به طور همزمان نیز به‌طرف عقب آورد
تمام حرکات پا باید همزمان باشند. حرکات همزمان ساق و کف پا که در صفحه عمودی و به طرف پایین و بالا انجام شوند، مجاز است.
در هنگام برگشتها و پایان مسابقه، هر دو دست باید به‌طور همزمان دیواره را لمس کنند. این تماس هم می‌تواند در سطح آب باشد و هم در زیر یا بالای آب.
قوانین کلی
اگر در یک مسابقه تنها یک شناگر شرکت داشته‌باشد، باید تمام مسافت مقرر را شناکند تا واجد شرایط شناخته شود.
یک شناگر باید مسابقه خود را در همان خطی که استارت زده است، به پایان برساند.
در مسابقات شنای آزاد یا بخش شنای آزاد مسابقات مختلط، ایستادن به روی کف استخر باعث اخراج شناگر نمی‌شود اما باید توجه داشت که شناگر حق راه رفتن ندارد.
عبور از خط (طناب) شنا و ورود به خط شنای دیگر مجاز نمی‌باشد و شناگر خاطی اخراج می‌شود.
در هنگام مسابقه، هیچ شناگری اجازه ندارد اشیایی به تن کند یا از وسایلی استفاده کند که باعث افزایش سرعت، غوطه‌وری و یا استقامت او می‌شوند، (مانند فین‌هاو...) استفاده از عینک شنا مانعی ندارد.
در هر تیم امدادی، ۴ شناگر شرکت دارند.
در مسابقات امدادی، اگر پیش از این که شناگر داخل آب، دیواره استخر را لمس کند، تماس پای شناگر بعدی با سکوی استارت قطع شده‌باشد، خطا محسوب می‌شود

فاضل بازدید : 104 نظرات (0)

سلامت نیوز : رئیس بیمارستان فارابی گفت: افرادی كه از استخر استفاده می‌كنند، حتماً در طی زمان شناكردن به طور مرتب چشم‌های خود را با آب سرد بشویند؛ این كار از سوزش و قرمزی چشم بر اثر كلر موجود در آب استخر می‌‌كاهد.

محمود جباروند در گفت‌وگو با فارس حساسیت‌های چشمی را یكی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم در فصل تابستان بیان كرد و اظهار داشت: با افزایش دما و آلودگی ‌‌هوا خصوصاً در روزهای اخیر این بیماری‌ها شدت بیشتری پیدا كرده است.

وی گفت: "ناخنك " یكی از بیماری‌های چشم است كه با آفتاب ارتباط دارد؛ این در حالی است كه این بیماری در تابستان به دلیل تابش زیاد اشعه ماوراء بنفش تشدید می‌شود؛ توصیه می‌شود، افرادی كه به این بیماری مبتلا هستند، كمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند ضمن اینكه این دسته از افراد نباید استفاده از عینك ‌آفتابی استاندارد را فراموش كنند.

جباروند با اشاره به اینكه در فصل تابستان استفاده از استخر‌ خصوصاً در كودكان افزایش می‌یابد، بیان داشت: به تمام افرادی كه از استخر استفاده می‌كنند، توصیه می‌شود حتماً هر چند دقیقه یكبار از آب بیرون بیایند و چشم‌های خود را با آب سرد بشویند؛ این كار از سوزش و قرمزی و دیگر مشكلات چشمی كه بر اثر كلر و دیگر مواد ضد عفونی‌كننده موجود در آب استخر ایجاد می‌شود، می‌‌كاهد.

رئیس بیمارستان فارابی خاطرنشان كرد: از آنجایی كه بافت‌های چشم كودكان نسبت به بزرگسالان به نور خورشید حساس‌تر است، توصیه می‌شود كودكان تا حد امكان در زما‌نهایی كه تابش نور خورشید زیاد است، از منزل خارج نشوند.

فاضل بازدید : 64 نظرات (0)
سونا و حمام بخار خشک که از یک سنت دیرینۀ فنلاندی ریشه می گیرد، شهرت و محبوبیت زیادی در کشورهای صنعتی به دست آورده است. اما واقعاً فواید و مضرات سونا برای سلامتی، برای تمام سنین را می شناسید؟


درحالی که حمام یا حمام ترک (حمام بخار مرطوب) از جنوب اروپا آمده است، سونا یا حمام گرم و خشک از اروپای شمالی می آید. اگر سونا در فرانسه رایح است دلیلش یک سنت جهانی و قدیمی است. برای بهره بردن از یک سونای امن و سالم، باید یک سری از عوارض جانبی و یک سری از فواید سونا را در خاطر داشته باشید.


فواید سونا
علی رغم ترشحات غیرقابل اغماض غدد درون ریز و واکنش های فوری و سریعی که سیستم قلب و عروق (گرما جریان خون را بیشتر کرده، ضربان قلب را بالا می برد) از خود نشان می دهند، سونا عموماً برای همۀ سنین، از خردسال تا بزرگسال قابل تحمل است. طبق تحقیقات بیشمار علمی، سونای منظم برای سلامتی خطری ندارد، حتی بالعکس شستشو و پاک شدن، آرامش و آسایش را برای شخص به ارمغان می آورد، به علاوه سیستم دفاعی طبیعی بدن را نیز تقویت می کند، خصوصاً این که برای مبارزه با استرس و بیماری ها، سیستم گردش خون را به حرکت می اندازد وپوست را نیز تقویت می کند.


سونای منظم در دراز مدت، تأثیرات خاصی دارد:
برخلاف آنچه که تصور می شود، سونا برای کنترل تنفس کسانی که مبتلا به فشارخون هستند و همچنین توان بخشی و دوره نقاهت بعد از سکتۀ قلبی مفید است؛


سونا همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به آسم وبرونشیت مزمن نیز مفید باشد؛
سونا برای رماتیسم های التهابی (آرتروز، پلی آرتروئید رماتوئید)، دردهای مفصلی، کشیدگی ماهیچه ها و فیبرومیلاژیا نیز اثر بخش است؛


در بعضی موارد عفونت های پوستی مانند پسوریازیس نیز، سونا مؤثر و درمانگر است. (سونا از خشک شدن پوست جلوگیری می کند). درعوض ممکن است عرق کردن برخی موارد اگزما یا درماتیت آتوپیک (درماتیت آتوپیك عبارت است از یك بیماری التهابی مزمن پوست كه غالباً با سایر بیماریهای آلرژیك مثل آسم یا تب یونجه كه دستگاه تنفسی را درگیر میكنند همراه است) را تشدید کند.


عوارض جانبی سونا کدامند؟
سونا برای افراد مبتلا به این بیماری ها می تواند خطرناک باشد: آنژین ناپایدار، سکتۀ قلبی وتنگی شدید دریچه آئورت. در بسیاری از موارد، در بیماری عروق کرنر، به شرطی که شرایط بیماری ثابت باشد، و در بیماری نکروز میوکارد، در شرایطی که بیماری کهنه باشد، سونا بی خطر است.


به ندرت پیش می آید که شخصی (بدون مصرف مشروبات الکلی) در طول مدت سونا با سکتۀ قلبی یا مرگ آنی مواجه شود. با اینحال به غیر از بیماری های شناخته شدۀ شدید ( مثل سرطان، بلافاصله بعد از انفارکتوس میوکارد، یا عفونت های شدید مانند سرماخوردگی یا برونشیت) بیشتر مردم عادی می توانند بدون هیچ خطری به سونا روی آورند و از فواید آن بهره مند شوند. به خاطر داشته باشید که مصرف برخی داروها مانندداروهای فشارخون قبل از ورود به سونا ممکن است عوارض جانبی جدی برای فرد به همراه داشته باشد.


مصرف الکل قبل از سونا اکیداً ممنوع
مصرف مشروبات الکلی از بدترین دشمنانی است که می تواند وجود داشته باشد، چرا که افت فشار خون را تشدید می کند و باعث بروز مشکلاتی نظیر اختلال در ضربان قلب و درنتیجه ایست قلبی می شود. بنابراین ممنوعیت نوشیدن الکل از ابتدایی ترین و اصلی ترین موارد قبل از ورود به سونا است!


آیا سونا لاغر میکند؟
برخلاف تصورات عامه، سونا رفتن منظم باعث لاغری نمی شود. این درست است که استفاده از سونا آب بدن را ( و نه چربی را) به شکل عرق کاهش می دهد، اما این مایعات از دست رفته سریعاً با نوشیدن آب دوباره جذب بدن می شوند.
____________________________________________________

فاضل بازدید : 73 نظرات (0)

در زیر اسامی بعضی از ماهیچه های اصلی که در مرحله جلو بردن یک شناگر در حرکتهای شنا از آنها استفاده می شود ذکر شده است:

1. ماهیچه های پائین برنده دست: ماهیچه پشتی بزرگ، ماهیچه سینه ای بزرگ ماهیچه گرد بزرگ و سرطویل، ماهیچه سه سربازویی. این ماهیچه ها باعث تقویت کشش دست در داخل آب می شوند.

2. ماهیچه های گرداننده داخلی دست: ماهیچه سینه ای بزرگ، ماهیچه پهن پشتی، ماهیچه گرد بزرگ و ماهیچه تحت کتفی این ماهیچه ها قسمت بالایی دست را به طرف داخل میچرخانند. قوی شدن این ماهیچه ها از نظر نگه داشتن آرنج در بالا که در مرحله اول کشش دست در هر چهار شنا مفید است، ضرورت دارد.

3.ماهیچه های پا .ران اطراف لگن.ماهیچه های ران به پشت پا.ماهیچه های روی ساق...به طور کلی کل ماهیچه های پا.

لازم به ذکر است که واقعا 70% شنا پا است.پا به علت بالا بودن ماهیچه و رگ خونی.زود تر از هر جای بدن ضربان را بالا میبرد.....و بیشتر خستگی شنا گران حرفه ای در شنا های حرفه ای ناشی از پا است و برای همین کسانی که قصد پیشرفت در میادین حرفه ای را دارند زدن پای صحیح و مواثر بسیار مهم است........

پا در  شنای حرفه ای در فضای خاصی که کمترین انرژی و بیشترین تاثیر را داشته باشد با فاصله ی صحیح 2پا از هم زده میشود.و اگر این گفته صحیح اجرا شود پا ها در هنگام زدن هم تاثیر در فرو رفتن در آب دارد هم در زمان خروج .که انرژی کمتر صرف میشود..........و به اندازه 4 پای  استیل قبلی قدرت جلو بری دارد......

و شناگران حرفه ای کوچک ترین اصطکاک ها را هم با تفکر بر استیلشون حذف میکنن.و همین طور چرخش های زاید.......

اگر سوالی داشتین در خدمتم..........

یک فیلم شنا از یک شنا گر رو براتون میزارم تا نرمی شنا

با کمترین استکاک با آب رو ببینین.................

که استارت شنای پشت بدون سکو در 13 متر 6 ثانیه میزنن.....علت عمل به تمام نکات ریز است.....

                

در فیلم شنا گر دماق گیرش رو ور میداره بیرون میزاره ولی به علت ریزی حرکاتش

و کمتری حرکت اضافی به چشم نمیاد این عمل............باید سعی کنین تمام حرکات اضافی حذف بشن.

فاضل بازدید : 80 نظرات (0)

خیلی ها سوال دارن که من تو شنا چه جوری تمرین کنم مربی میبینین بدون دیدن استیل و آزمایش و تست و شناخت از بدن شخص تمریناتی رو میده که زیان آور هست

واز مشکلاتی که این روش بدون اساس دارد

درد معروف کتف شناگر است که واقعا درمانی ندارد.وشل شدگی یا گشاد شدن دریچه قلب که تا آخر عمر باید با این درد کنار بیاد.ومثائل دیگر....شنا درسته به نظر خطر ناک نمیاد ولی واقعا میشه گفت خطر ناک ترین ورزش هم هست.برای تمرین روز مره که قست قهرمانی نداره.فقط هوازی تمرین کنه...ودر صورت ترکیب این دو نوع تمرین باید حتما به مربی مجرب که از دادن تمرینا آگاه باشه...وخودش زمانی شناگر حرفه ی باشه...

 

 تمرینات استقامتی شنا

تمرینات استقامتی به معنی شنای مداوم در مسافتهای طولانی مثل شنای 400 متر، 600 متر،800 متر،1400 متر تا 14000و یا حتی مسافتهای بیشتر می باشد. یكی از امتیازهای این نوع تمرین این است كه احتیاج بدن را به دستگاه انتقال اكسیژن افزایش می دهد و در نتیجه سبب تغییرات زیر در بدن می شود.

افزایش بازده قلب، كاهش ضربان قلب، افزایش كیفیت خون از نظر حمل مقدار بیشتری اكسیژن ذخیره شده مقدار بیشتری گلیكوژن در جگر و ماهیچه ها و افزایش تعداد میتوكندریها در تارهای ماهیچه ای.

 

تمرینات سرعتی

تمرینهایی با حداكثر سرعت و فعالیت در مسافتهای كوتاه را تمرینهای سرعتی گویند برای مثال 10 بار و هر بار 25 متر و یا 50 متر شنا با حداكثر سرعت.

این نوع تمرینها سبب افزایش قدرت انقباض ماهیچه( به جهت افزایش هماهنگی میان دستگاه عصبی یا ماهیچه ای) و همچنین افزایش قدرت و مقدارATP-PC ( آدنوزین تری فسفات و فسفات كرآتین) در ماهیچه می شود كه خود سبب می شود كه قدرت شناگر برای انجام تمرینهای سرعتی افزایش یابد.

 

معمولا برای ترکیب این تمرینات.سرعتی رو در آخر تمرینات

و حتما باید در پایان تمرین باید ریکاوری کرد.در غیر این صورت آثار کل تمرین رو از بین می ره

بطور مثال

300 متر شنای نرم

100 متر پا

200 دست

100 مترپا

200 شنا

2تا 50 متر 70% ضربان16الا17  در 6 ثانیه

این گرم کردن بود

200 شنای سینه

5تا 100 شنای80%

بعد 5تا50 کشش فشار 85%کامل نزدیک به سرعتی

سرعتی

8تا 50

آره....شنای اول

8تا 50 شنای دوم

بعد 100 آرم

بعد 300 ریکاوری

این حداقل تمرین برای نگه داشتن بدن در حالت آماده هست

(این یه نمونه از تمرینات شنا)

فاضل بازدید : 64 نظرات (0)

آب به عنوان یه فضای تازه برای بدنی که همه ساعات رو در خشکی سپری میکند تازگی دارد برای اشخاص آماتور که وارد آب با دمای متفاوت میشود سود سرشاری دارد هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی

پس انجام حرکات که در زیر اشاره شده است باعث سلامتی ومقاومت بدن میشود

که تمام حرکات اشاره شده فلسفه طولانی و مفصلی دارد...

چون خیلی از خواننده های مطالب بنده میگن که آقای تقی زاده مفید هست ولی ما بلد نیستیم

برای همین در این مطالب تمریناتی که همه بتونن استفاده کنن...گذاشتم تا همه استفاده کنن

راه رفتن در آب همان طور که اشاره شده فواید بیشتری در راه رفتن در خشکی دارا است و مخصوصا اشخاص پا به سن گذاشته که از درد مفاصل رنج میبرن و به همین خاطر از ورزش پیاده روی خود را معاف میکنن که با این تمرین به راحتی میتونن ورزش کنن و سلامتی خود را بدست بیارن...

و تمرینات بعدی که اشاره شده است برای تناسب اندام در جوانان بسیار اهمیت دارد

و سئوالاتی شده در مورد شنای بانوان که شنا گرای خانوم چرا به مرور زمان پایین تنه شان حجیم میشود

در جواب این سوال که شنای کامل باید اصولی انجام شود و تناسب حرکات رعایت شود

و اگر این تناسب در زدن دست و پا رعایت نشود باعث حجیم شدن قسمتی میشه که داره تحمل وزن قسمت ضعیف تر رو میکنه.وبیشتر به دستان تمکز کنن....

که در شنای بانوان...باید در نظر بگیرن که این امر تا حدی ژنتیکی هست

ولی تمرینات ایروبیکی تا حد زیادی مانع بروز این امر میشه علت این هم تناسب حرکتی تمام اجزای بدن است

که در شنا هم و شنا کردن هم به آن اشاره کردم

و دلیل دیگه خوردن غذاهای هرمونی است و حذف این غذاها از لیست غذای است

به طور مثال سینه مرغ کمترین هورمون را دارد.وبیشتر در بال وبعد در ران مرغ ذخیره میشود....

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 122
  • بازدید ماه : 88
  • بازدید سال : 829
  • بازدید کلی : 31,635
  • کدهای اختصاصی