loading...
عمومی

فاضل بازدید : 76 نظرات (0)

- نام مکان: شورابیل

2- نوع اثر: طبیعی

3- دوره تاریخی ساخت، تشکیل و بوجود آمدن آن: این مکان ابتدا بصورت دریاچه کاملا شور و طبیعی بود که چند سال پیش آب آن گرفته شد و آب شیرین جایگزین شد.

4- وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری و ...: دریاچه شورابیل دریاچه ای دراردبیل درمسیردانشگاه محقق اردبیلی قراردارد. قبلا” بسیار شور بوده‌است ولی امروزه با افزودن شدن آب شیرین از شوری آن کاسته شده، بطوریکه نوعی ماهی قزل آلادر آن پرورش داده می‌شود. این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است از جمله: قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش، هتلهای مجهز و زیبا، مجموعه شهر بازی برای بچه‌ها، رستوران در وسط دریاچه و ۰۰۰

5- توضیح در خصوص معرفی مکان: شورابيل، نخستين منطقه نمونه گردشگري بين‌المللي اردبيل است.

دریاچه زیبای شورابیل یکی از قشنگترین و دیدنی ترین دریاچه های ایران است. پلیکان های خاکستری. اردک چشم طلایی، اردک تاجدار، غاز خاکستری، غاز زنگوله بار، لک لک سیاه و... از پرندگان مهاجر و دراج، قرقاول، مرغابی، خوتکا، چنگر، حواسیل، آنگوت و...از جمله پرندگان بومی هستند که در این دریاچه زیبا و در استان اردبیل به چشم میخورند. درياچه شورابيل قبل از اينكه به مجتمع تفريحي تبديل شود ساكنان منطقه مخصوصا كسانيكه ناراحتي پوستي ودرد مفاصل داشتند از گل درياچه به اعضاي بدن خود ميماليدند وازگل آن به شهرهاي ديگر نيز مي بردندتا مصرف كنند اکنون به یکی از زیستگاههای مهم پرندگان مهاجر تبدیل شده و همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران از سراسر ایران میباشد. علت نامگذاری این دریاچه به این علت بوده که قبلا آب این دریاچه بسیار شور بوده ولی امروزه با افزودن مقداری آب شیرین از شوری آن کاسته شده به طوریکه در آن نوعی ماهی هم پرورش میدهند و در حال حاضر نیز نوعی ماهی قزل آلای رنگین کمان که از زمره بهترین نوع ماهیان دنیا محسوب میشود در آن پرورش داده میشود. دریاچه شورابیل در حال حاضر یکی از مکانهای تفریحی اردبیل به شمار می رود که در کنار آن شهربازی و فضای سبز زیبایی تاسیس گردیده است و مسافران زیادی از نقاط مختلف به این مکان می آيند. درکناراین مجموعه پروژه بزرگ تجاری شوراسنتر قراردارد تاپذیرای میهمانان قراربگیرد.

6- وضعیت آب و هوایی: تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستانی

7- آدرس: اردبیل – پشت دانشگاه محقق اردبیلی

8- فاصله تا مرکز استان: 3 کیلو متر

9- نوع راه ارتباطی: متصل به شهر اردبیل

10- میانگین تعداد بازدیدکنندگان از شورابیل: نا معلوم

شورابیل اردبیل

شورابیل

شورابیل

شورابیل اردبیل

شورابیل اردبیل

شورابیل اردبیل

شورابیل اردبیل

فاضل بازدید : 84 نظرات (0)

- نام مکان: دره شیروان (سبلان)

2- نوع اثر: طبیعی

3- دوره تاریخی ساخت، تشکیل و بوجود آمدن آن: این مکان یک منطقه طبیعی و ساخت طبیعت بوده و در دامنه کوه سبلان واقع شده است.

4- وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری و ... : در نزدیکی این دره آبگرم معدنی شابیل قرار دارد که مجهزترین استخر خاورمیانه می باشد. در درون دره شیروان نیز دارای آبشارها و شرایط طبیعی است که خود، تسهیلات طبیعت بشمار می آید.

5- توضیح در خصوص معرفی مکان: شیروان دره سی(دره شیروان) یکی از یازده زیستگاه وحشی است که که در منطقه سبلان واقع شده‌است، شیروان دره سی حدودادر۲۰کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰ متر و مساحت آنرا ۷۵ کیلومتر است. شیروان دره سی دره عمیق و عریض است که بریدگی های دیواره های صخره ای ، چشم انداز ویژه ای به این منطقه بخشیده‌است وسنگها در آن به صورت تندیس هایی دیده می شوند که انسان فکر می کند هرکدام به دست هنرمندی با ذوق تراشیده شده‌است. در این دره دو آبشار بزرگ که هر کدام به 40 متر می رسد چشم انداز ویژه ای بخشیده است.این دره از قسمت جنوب به دامنه شمالی سبلان (هرم) از شرق به جاده خاکی لاهرود-شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین های روستای قلچقلو منتهی می شود.این زیستگاه محل زندگی دائمی و حوش متعددی چون خوک، روباه، گرگ، قوچ و میش، خرس قهوه ای، کبک، قمری و تعدادی پرندگان مهاجر می باشد.

6- وضعیت آب و هوایی: تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستانی

7- آدرس: اردبیل – نرسیده به مشکین شهر – دامنه های سبلان – دره شیروان

8- فاصله تا مرکز استان: 60 کیلو متر

9- نوع راه ارتباطی: جاده اصلی اردبیل بطرف آبهای معدنی شابیل و قوتور سویی

10- میانگین تعداد بازدیدکنندگان از شیروان دره سی: نا معلوم

دره شیروان سبلان

دره شیروان سبلان

دره شیروان سبلان

دره شیروان سبلان

 

فاضل بازدید : 85 نظرات (0)

- نام مکان: سردابه

2- نوع اثر: طبیعت

3- دوره تاریخی ساخت، تشکیل و بوجود آمدن آن: این مکان یک منطقه طبیعی در دامنه های سبلان و از سالیان دراز در این منطقه موجود می باشد.

4- وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری و ... : این منطقه تفرحگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران و گردشگران و همچنین مردم استان می باشد. در این مکان آبشاری به نام سردابه وجود دارد که از زیبایی منحصر بفردی برخوردار است همچنین آبگرم معدنی سردابه که خاصیت درمانی دارد همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و توریست بومی و غیر بومی است.

5- توضیح در خصوص معرفی مکان: چشمه سردابه در 25 کيلومتري شمالغرب شهر اردبيل، در روستاي سردابه واقع شده است. ارتفاع چشمه از سطح دريا 1840 متر است و چشمه در روي دامنه قرار دارد. دماي آن در حدود 35 درجه سانتي گراد است. دبي آن در حدود 25 ليتر در ثانيه و بصورت دائمي در جريان است. ظاهر آب شفاف، کمي ترش مزه و بيرنگ بوده و بوي شديد گوگرد از آن به مشام مي رسد. از کاتيونهاي آن سديم و کلسيم و از آنيونهاي آن سولفات و بي کربنات است. هدايت الکتريکي آن براي 20 درجه حرارت در حدود 950 مي باشد. PH آن 2/5 و اسيدي است. ترکيب آب از نوع سولفاته کلسيک و گوگردي بوده و در اطراف چشمه، رسوبي از املاح سيليسي، قليائي خاکي و مختصري گوگرد ديده مي شود. آب اين چشمه گرم و داراي مقدار قابل توجهي گاز کربنيک است.

آبشار سردابه نیز در نزديكي آبگرم معدني سردابه (25 كيلومتري غرب اردبيل) در دامنة شرقي كوه سبلان واقع است. ارتفاع آن حدود 20-15 متر و حجم جريان آن نسبتاً كم و محدود به خروجي چند چشمه بالادست مي باشد. شايان ذكر است حجم جريان اين آبشار در مواقع بارش و پيوستن جريانهاي سطحي حوزه آبخيز افزايش مي يابد. اين آبشار از محلهاي ديدني مجتمع آبگرم سردابه كه از نقاط گردشگري اردبيل است، مي باشد.

6- وضعیت آب و هوایی: تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستانی

7- آدرس: استان اردبیل، اردبیل، یک کیلومتری روستای وکیل آباد در دامنه سبلان

8- فاصله تا مرکز استان: 25کیلومتری شهر اردبیل

9- نوع راه ارتباطی: دارای جاده آسفالته برای رفت و آمد

10- میانگین تعداد بازدیدکنندگان از سردابه: 500 هزار نفر

سردابه

سردابه

سردابه

 

فاضل بازدید : 72 نظرات (0)

- نام مکان: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

2- نوع اثر: تاریخی

3- دوره تاریخی ساخت، تشکیل و بوجود آمدن آن: مجموعه بسیار ارزشمند و زیبای بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از 5 اثر باستانی مهم کشور به شمار می رود. بنای ابتدائی بقعه به قبل از اسلام بر می گردد. این مجموعه نفیس به نام عارف نامدار شیخ صفی الدین اردبیل جد سلاطین صفویه، در سال ۷۳۵ ه. ق. به دست فرزند وی صدرالدین موسی بنا شد. پس از شروع حکومت صفویه، به سبب ارادت شاهان صفوی به جد خود، واحدهای مختلفی به این مجموعه اضافه شد. بویژه در عهد شاه عباس اول و از آنجا که وی ارادت فراوانی به شیخ صفی الدین داشت و بسیار به زیارت مقبره وی می‌رفت، برای تکمیل و تزیین این اثر، کارهای فراوانی صورت گرفت. در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور آراسته شد که همچنان پس از گذشت چندین قرن به عنوان یکی از مفاخر تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌آید. یکی از موارد منحصر به فرد این مجموعه این است که این بقعه حاوی دهها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته های هنری است که از آن جمله می‌توان به عالی ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچ‌بری کتیبه های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میر عماد، میر قوام الدین، محمد اسماعیل و...) منبتهای ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری و غیره اشاره کرد. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری نامبرده، آنرا در مجموعه های تاریخی ایران شاخص و متمایز نموده است.

4- وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری و ... : این مجموعه در حوزه مرکزی شهر اردبیل قرار دارد. بنابراین تمام امکانات تفریحی و گردشگری در سطح شهر شامل این مجمعه هم می شود.

5- توضیح در خصوص معرفی مکان: شیخ صفی در سال 735 هجری قمری، فوت شده و آرامگاهش در نزدیکی خانقاه و محل سکونت وی است. بناهای این مجموعه، از زیباترین آثار تاریخی اسلامی ایران در عصر صفوی بوده و یکی از آثار باستانی مهم کشور به شمار می رود. سردر اصلی و کاشی کاری بقعه شیخ صفی الدین تا سال ۱۳۲۱ خورشیدی در ضلع شمالی میدان فعلی عالی قاپو (آلا قاپی) قرار داشته که در آن سال بقایای سردر به دستور اداره کل باستان شناسی برداشته شد و کاشیهای معرق آن فعلا در انبار بقعه نگهداری می‌شوند. سردر مذکور در زمان شاه عباس دوم برای بقعه ساخته شد و زیر نظر اسماعیل نقاش اردبیلی در سال ۱۰۵۷ به اتمام رسید. در حال حاضر هیچگونه آثاری از این سردر مشهود نیست. امروزه از ضلع شرقی میدان عالی قاپو با گذشتن از در چوبی بزرگ وارد حیاط مشجر مستطیل شکل بقعه به ابعاد ۹۲*۵/۲۶ متر می‌شویم. دور تا دور این حیاط با دیوارهای آجری که از روی ازاره سنگی و به صورت تاقنما ساخته شده محصور گشته است. ضلع شرقی حیاط مذکور با دری به ابعاد 1450*570 سانتی متر غیر مسقف باز می‌شود. این راهرو بینابین حیاط بزرگ مشجر و صحن اصلی قرار دارد. راهروی مذکور با دری در ضلع شمالی به محوطه شهیدگاه و در ضلع جنوبی به محوطه‌ای معروف به «چله خانه» یا قربانگاه مرتبط می‌شود که در سالهای اخیر در مشرف به شهیدگاه مسدود شده است. دیوارهای جانبی این راهرو دارای تاقنمای کاشی کاری بوده که به مرور ایم ریخته و اکنون قسمتی از آ« بازسازی شده است. راهرو مذکور با گذشتن از محوطه کوچک درگاه سنگی به صحن اصلی متصل می‌شود. صحن اصلی حیاطی است مستطیل شکل به ابعاد ۴۰/۳۰*۱۰/۱۶ متر مفروش با تخته سنگهای صاف که حوضی در وسط آن قرار دارد. درگذشته در وسط این حوض چاه آبی بوده است که با استفاده از سطل و طناب برای وضو گرفتن از آن استفاده می‌شده است. این چاه در حال حاضر مسدود شده است مسج جنت سرا: در سمت چپ سرسرای ورودی، مسجد جنت سرا قرار گرفته. جنت سرا به صورت فضای هشت ضلعی طراحی شده و فاقد محراب است. چنین به نظر می‌رسد که فضای جنت سرا بیشتر برای انجام مراسم صوفیانه و گرفتن مجالس سماع عارفانه بوده و سنگ میدان یا «میدان داشی» آن هنوز در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین موجود است. مسجد جنت سرا در گذشته دور دارای سقف گنبدی بوده که پس از فرو ریختن در دوره قاجاریه، سقفی چوبی و مسطح روی آن ایجاد شد که بر ۱۶ ستون چوبی استوار شده است. مسجد جنت سرا از نمای بیرونی مشرف به صحن داخلی سرسرای عظیمی است که در مقابل آن پنجره مشبک گره چینی نصب شده و در جناحین آن دو نیم قوس در ورودی اتاق متولی قرار گرفته است.

قندیل خانه: این بخش در حقیقت قسمت اصلی بناست و دقیقا رو به روی سرسرای ورودی در دو طبقه قرار گرفته است. پنج پنجره چوبی در طبقه فوقانی و پنج پنجره در زیر آن نمای بسیار زیبایی را قندیل خانه بخشیده است.

چینی خانه: چینی خانه در قسمت شرقی قندیل خانه یا رواق اصلی قرار گرفته که با دو ورودی باریک با دارالحفاظ ارتباط می‌یابد. ساختمان چینی خانه دارای جهار شاه نشین و دارای تاقنماهای فوق العاده زیبا و نفیس از نوع مقرنس گچی است که روی آن نقاشی و طلاکاری شده است. هماهنگی و توازن رنگها با سطوح مقرنس از اسلیمها و گلهای مختلف منظره‌ای شگفت انگیز را ایجاد کرده است. این مکان در دوره صفویه محل نگهداری نگهداری ظروف زرینه، سیمینه و ظروف سفارشی شاه عباس اول از کشور چین بوده است.

بیوک جامعی (۱۳۷۹) به نقل از کتاب «صریح الملک» عنوان کرده است، بخش های مختف بقعه شیخ صفی الدین عبارت‌اند از:

۱. حرم و دارالحفاظ ۲. مقبره شاهزادگان در جانب شرقی دارالحفاظ ۳. ایوان بزرگ رو به قبله دارالحدیث که از آثار دوران شاه اسماعیل اول بوده و در دو جانب غربی و شرقی آ« مقبره های مسقفی از اولاد و مشایخ صوفیه قرار داشته است. ۴. چله خانه های قدیم و جدید و محل جلوس شیخ صفی الدین بوده است. ۵. مقبره مادر شاه طهماسب ۶. مقصوره‌ای در برابر ایوان دارالحدیث ۷. محوطه شهیدگاه در شمال گنبد دارالحدیث ۸. محل جلوس شیخ صدرالدین موسی ۹. حجره ها که از چهل عدد بیشتر بوده ۱۰. صفه مزارهای برخی از امیران و سران خاندان صفوی ۱۱. نانوا خانه یا آشپزخانه ۱۲. آشپزخانه و دیگ خانه و حجره های متعلق به آن و ایاغ خانه ۱۳. حجره رو به مزار شیخ صفی الدین که آرامگاه مشایخ صوفیه بوده است. ۱۴. شربت خانه در کنار چشمه آبی مشتمل بر حوض و محل پختن حلواها و شیرنی ها ۱۵. خونچه خانه و انبار با حجره های فوقانی و تحتانی ۱۶. دفترخانه شامل دهلیز و خانه و محوطه‌ای میان شربت خانه و خونچه خانه ۱۷. نقاره خانه که زیر سقف آن سقاخانه بوده و در پشت آن حمام و برخی خانه های متعلقه قرار دارد. ۱۸. هیمه خانه و زمینی در اطراف آن ۱۹. فضای بیرون در آستانه که در مقابل آن کوچه و دکانها قرار داشت.

منبع: بیوک جامعی، ۱۳۷۹، نگاهی به آثار و ابنیه تاریخی اردبیل، ص ۷۰-۱۱۹

6- وضعیت آب و هوایی: تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستانی

7- آدرس: استان اردبیل، اردبیل، میدان عالی قاپو، بقعه شیخ صفی

8- فاصله تا مرکز استان: این مجموعه در مرکز شهر اردبیل قرار دارد.

9- نوع راه ارتباطی: بدلیل قرار گرفتن در مرکز شهر از هر نقطه ای  و با هر وسیله نقلیه زمینی می توان به این مکان رفت.

10- میانگین تعداد بازدیدکنندگان از بقعه شیخ صفی: 150 هزار نفر

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

 

فاضل بازدید : 65 نظرات (0)

- نام مکان: شهر توریستی سرعین

2- نام مرکز : اردبیل

3- نوع اثر: طبیعت

4- دوره تاریخی ساخت، تشکیل و بوجود آمدن آن: این شهر از جمله شهرهای تازه بوده و از قدمت چندانی برخوردار نیست اما روستاهای آن و همچنین وجود سبلان در کنار آن جلوه زیبایی به تاریخ این منطقه بخشیده است.

5- وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری و ...: شهر توریستی سرعین در چند سال اخیر از رشد و توسعه چشمگیری برخوردار بوده است. وجود بیش از 20 استخر آبگرم معدنی، وجود چندین هتل با امکانات بالا، پیست اسکی آلوارس، تله کابین آلوارس، پارک بزرگ شهر و ... از جمله امکانات تفریحی و گردشگری این شهر بحساب می آید.

6- توضیح در خصوص معرفی مکان: شهر سیاحتی سرعین در 25 کیلومتری اردبیل در دامنه کوه سبلان واقع شده و به علت چشمه های آب معدنی فراوان، مشهور می باشد. سرعین دارای ده ها چشمه آب گرم معدنی می باشد که از کوه سبلان سرچشمه می گیرند. چشمه های آب معدنی معروفی از قبیل گاومیش گلی، بش باجیلار، مجتمع آب درمانی سبلان و ... در این شهر واقع شده است.

سرعین در فرهنگ لغت فارسی به معنای سرچشمه می باشد. در ادوار گذشته از این منطقه به نام "ساری قیه" یاد شده است.

آب و هوای دلپذیر و معتدل اولین جاذبه ای است که به نظر آنوبانینی قبل و بعد از ورود به شهر و منطقه سرعین، گردشگران از آن بهره مند می شوند. به نظر آنوبانینی این شهر در زمینه توریسم درمانی رتبه نخست را در کشور داراست. زیرا گردشگری درمانی از مواردی است که حتی خانواده هایی با منابع مالی ضعیف تر نیز مایل به انجام آن هستند.

منافعی که آب های معدنی برای ناراحتی پوستی، دردهای مفصلی و... دارند می تواند دلیل خوبی برای مسافرت خانواده هایی باشند که مشکلاتی در این زمینه دارند. خوشبختانه بهداشتی شدن چشمه های آب گرم نیز کمک بسیار زیادی در جذب گردشگر به سرعین کرده است. بیشتر چشمه های آب معدنی منطقه اکنون به صورت استخرهای سرپوشیده و با امکانات کامل درآمده که غالبا به صورت دو سانس هم برای آقایان و هم برای خانم ها فعالیت می نمایند.

آب چشمه ها حاوی املاح معدنی گوناگون است. آب چشمه ها غالبا کدر و شبیه به آب هایی است که کمی گل آلود شده اند. بیشتر آب های داخل شهر در محدوده دمایی کمی بالاتر از 40 درجه سانتیگراد بوده و در بدو ورود به استخر داغ به نظر می آید. در غالب ایام سال استخرها شلوغ بوده به نحوی که در بعضی استخر های معروفتر حتی ممکن است در هر متر مربع چند نفر در حال شنا باشند.

شهر سرعین مانند سایر نقاط این منطقه دارای تابستان های خنک و دلپذبر و زمستان های سرد و پر برف است. البته سرمای هوا مانع از ورود گردشگران به این منطقه نمی شود و گرمای طبیعی آب های معدنی عاملی برای افزایش جذابیت مسافرت زمستانی به سرعین است. علاوه بر این وجود پیست اسکی الوارس سبلان عامل دیگری برای افزایش جذابیت گردشگری این شهر است.

عسل و سرشیر معروف ترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص سرعین می باشد. دامنه ها و کوهپایه های حوالی سبلان به لحاظ تنوع گیاهی و ویژگی های اقلیمی، استعداد فوق العاده ای برای تولید عسل و زنبورداری دارد. بهترین نوع عسل در دامنه های پوشیده از سنبل، ریحان، پونه و گون سبلان تولید می شود و به سبب مرغوبیت شهرت  بسیاری پیدا کرده است.

آش دوغ سرعین نیز بسیار معروف است؛ بعید است که گردشگری به این منطقه مسافرت کند و دست کم یکبار از این غذای محلی نخورده و لذت نبرد. کباب های محلی این منطقه نیز بسیار معروف و مورد علاقه گردشگران است. اين شهر با داشتن هتل ها و مهمانپذیرهای متعدد؛ داراي امکانات بسيار مناسب براي اقامت ميهمانان بوده و در مقایسه با سایر نقاط گردشگری کشور به نظر می آید تسهیلات توریستی بسیار مناسبی در این شهر تهیه دیده شده است. گرچه با وجود این امر در تابستان استقبال بسیار زیاد ایرانگردانی که بسیاری از آنان برای استفاده از خواص درمانی آب گرمها به سرعین سفر کرده اند ممکن است نیاز بیشتر به امکانات را نیز یاد آور شوند.

7- وضعیت آب و هوایی: تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستانی

8- آدرس: استان اردبیل، شهر سرعین

9- فاصله تا مرکز استان: 25کیلومتری شهر اردبیل

10- نوع راه ارتباطی: بدلیل قرار گرفتن مسیر اتوبان اردبیل – تبریز از جاده و راه ارتباطی زمینی مناسبی برخورداراست.

11- میانگین تعداد بازدیدکنندگان شهر سرعین: 3 میلیون نفر

شهر توریستی سرعین

شهر توریستی سرعین

شهر توریستی سرعین

شهر توریستی سرعین

شهر توریستی سرعین

شهر توریستی سرعین

شهر توریستی سرعین

شهر توریستی سرعین

فاضل بازدید : 100 نظرات (0)

- نام مکان: جنگل های فندقلو

2- نوع اثر: طبیعت

3- دوره تاریخی ساخت، تشکیل و بوجود آمدن آن: این منطقه یک جنگل طبیعی و از سالیان دراز در این منطقه موجود می باشد.

4- وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری و ... : این منطقه تفرحگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران و گردشگران و همچنین مردم استان می باشد. درختان آن دارای انواع میوه ها از جمله فندق، سیب، آلو، آلوچه و ... می باشد. طبیعت و فضای سبز آن شرایط مناسبی برای یک گردش مطبوع فراهم آورده است. از جمله امکانات آن پیست اسکی مناسب برای هر فصل فراهم می باشد. وجود صدها هکتار گلهای بابونه باعث شده تا همه ساله جشنواره گلهای بابونه در این مکان برگزار شود که زمان آن اواسط اردیبهشت می باشد در چنین زمانی می توان منحصر بفردی و بهشت گونگی فندقلو را به چشم دید و لذت برد.

5- توضیح در خصوص معرفی مکان: جنگل فندقلو در 25 كيلومتر شهر اردبيل و در 10كيلومتري جنوب شهر نمين قرار گرفته است. اين منطقه بخاطر داشتن جاذبه هاي منحصر به فرد جنگلي – مرتعي و گردنه زيباي حيران با جذابيتهاي طبيعي متنوع، قابليتي بسيار ممتاز براي توسعه در صنعت اكوتوريسم دارد.

عرصه جنگلي فندقلو بخشي از جنگلهاي شرق استان اردبيل بشمار مي رود كه دنباله جنگلهاي نيمه گرمسيري استان گيلان مي باشد. اين جنگل در سطحي به طول تقريبي 25 كيلومتر پراكنده است و در شرق از روستاي خانقاه عليا در مسير جاده نمين آستارا شروع و با جهت شمال غربي – جنوب شـرقي در شـرق روستاي حـور خاتمـه مـي يابـد. جنگل فندقلو در سرتاسر گستردگي خود از جانب غرب به اراضي مزروعي و با فاصله كوتاهي به روستاهاي كوهپايه اي منتهي مي شود اين روستاها عبارتند از: خانقاه عليا – آرپاتپه – ننه كران – كله سر – كريم كندي – مهدي پستي – دورجين – آلاديزگه – گرم چشمه – نيارق – سوها – حور اين موقعيت باعث شده تا اين جنگل از راههاي مختلف قابل دسترسي باشد ولي راه اصلي آن كه آسفالت هم مي باشد از سه راهي جاده اردبيل – آستارا نزديكي شهر نمين منفك مي شود و به مركز تفريحي و توريستي كه داراي امكانات رفاهي كامل مي باشد وصل مي شود .

مساحت منطقه فندقلو 16 هزار هكتار مي باشد كه در حدود چهار هزار هكتار آن تحت پوشش عرصه هاي جنگلي قرار دارد و بقيه را مراتع تشكيل مي دهد .

منطقه كوهستاني و نوسان ارتفاع در محدوده عرصه هاي جنگلي كم و گستردگي آنها عموما بين رقوم ارتفاعي 1400 الي 1600 متر از سطح دريا مي باشد. بلندترين نقطه ارتفاعي مربوط به كوه سنگر (محل تاسيسات و دكلهاي مخابراتي و صدا و سيما )  به ارتفاع 2120 متر از سطح دريا است. دامنه انتشار گونه هاي جنگلي و تراكم آنها و نوع گونه غالب در نقاط مختلف متفاوت بوده و در مجموع 19 گونه جنگلي متعلق به 8 تيره و 17 جـنس در ايـن منطقه شناسايـي شده اند در بيـن انواع شناسايـي شده گونه هاي نادري نظير فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو ) و بيدمشك و سوسن چلچراغ به عنوان يكي اززيباترين و نادرترين گلهاي دنيا وجود دارد كه به ارزش منطقه مي افزايد .

در منطقه فندقلو حيواناتي نظير خرس قهوه اي و سمور و پرندگاني چون قرقاول، كبك و عقاب طلايي يافت مي شود .

وجود پيست اسكي روي چمن كه براي برپايي اردوهاي تيم ملي روي چمن از آن استفاده مي شود. وجود قابليت فراوان براي توريسم ييلاقي از جمله قابليتهاي اين منطقه براي جذب توريست در كليه فصول سال است.

6- وضعیت آب و هوایی: تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستانی

7- آدرس: استان اردبیل، اردبیل، نرسیده به تونل بین اردبیل و آستارا

8- فاصله تا مرکز استان: 20کیلومتری شهر اردبیل

9- نوع راه ارتباطی: بدلیل قرار گرفتن در نزدیکی اتوبان اردبیل به نمین و همچنین وجود روستاهای کنار این منطقه که همه آنها جاده های آسفالت دارند دسترسی به آن به آسانی صورت می گیرد.

10- میانگین تعداد بازدیدکنندگان ازجنگل های فندقلو: 60 هزار نفر

جنگل های فندقلو

جنگل های فندقلو

 

جنگل های فندقلو

جنگل های فندقلو

جنگل های فندقلو

جنگل های فندقلو

سوسن چلچراغ یکی از نادرترین و زیباترین گلهای دنیا می باشد که به طور طبیعی در جنگل فندقلو می روید

 

جنگل های فندقلو

جنگل های فندقلو

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 127
  • آی پی دیروز : 104
  • بازدید امروز : 152
  • باردید دیروز : 107
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 335
  • بازدید ماه : 301
  • بازدید سال : 1,042
  • بازدید کلی : 31,848
  • کدهای اختصاصی