loading...
عمومی

فاضل بازدید : 100 نظرات (0)
مقایسه توان نظامی ایران و آمریکا/ حسین رضاخواه  (تحلیل)

طبق آخرین آمار سرویس اطلاعاتی آمریکا (CIA)، ایالات متحده آمریکا با در اختیار داشتن 48 درصد بودجه نظامی جهان در صدر بزرگترین کشورهای نظامی جهان قرار دارد. این درحالیست که طبق همین آمار، ایران تنها 5 دهم درصد بودجه نظامی جهان را به خود اختصاص داده است.

در این یادداشت برآنیم که اولاً با مقایسه توان نظامی ایران و آمریکا و ثانیاً با تکیه بر نظر سنجی اخیر شورای روابط خارجی (Foreign policy) و مرکز امنیتی آمریکا در مورد وضعیت نظامی آمریکا به تحلیل و بررسی توان نظامی این دو کشور بپردازیم.

کشور آمریکا با جمعیتی بالغ بر 304 میلیون نفر، تولید ناخالص ملی 14 تریلیون دلاری و بودجه سالانه نظامی 711 میلیارد دلاری و در اختیار داشتن 2.5 میلیون نفر نیروی نظامی ( 1500000 نفر در حال خدمت و 1000000 به عنوان نیروی ذخیره) بزرگترین قدرت نظامی جهان محسوب می شود.

در مقابل کشور ایران با جمعیتی بالغ بر 70 میلیون نفر، تولید ناخالص ملی 750 میلیارد دلاری و بودجه سالانه نظامی 7 میلیارد دلاری و 895 هزار نفر نیروی نظامی ( 545 هزار نفر در حال خدمت و 350 هزار نفر نیرو به عنوان ذخیره ) یکی از بزرگترین کشورهای نظامی خاورمیانه می باشد.

در این بخش توان نظامی ایران و آمریکا را در چهار بخش تجهیزات نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوائی و تسلیحات هسته ای مقایسه می کنیم.

نیروی زمینی

نوع تجهیزات

آمریکا

ایران

تانک

8023

1613

ماشینهای شناسایی

348

35

ماشینهای زرهی جنگی

6719

610

نفربر

21242

640

توپخانه

8041

8196

بالگرد

5425

311

اگر چه نیروی زمینی آمریکا به لحاظ تجهیزات و امکانات از برتری نسبی نسبت به ایران برخوردار است. با این وجود این نکته را نباید نادیده گرفت که نیروی زمینی آمریکا به نقل از منبع اطلاعاتی خود آمریکا در باتلاق عراق و افغانستان گیر کرده اند.

در نگاهی به سیر تاریخی و جغرافیایی سیاسی آمریکا، قرار گرفتن آمریکا در بین دو اقیانوس اطلس و آرام و عدم وجود تهدید از جانب دو همسایه شمال و جنوب خود (کانادا و مکزیک)، بیشتر تمرکز توان نظامی آمریکا بر روی نیروی دریایی بوده تا نیروی زمینی.

به همین منظور ایالات متحده شاهد ضعف در عملکرد نیروی زمینی خود در جنگ عراق و افغانستان بوده است. در کنار موارد اشاره شده تجربه ای 8 ساله جنگ ایران و عراق که بیشتر تمرکز آن بر روی جنگ زمینی معطوف شده بود تجربه ای گرانبهایی را در اختیار نیروی زمینی ایران قرار داده است.

نیروی دریایی

نوع تجهیزات

آمریکا

ایران

زیر دریایی

71

6

ناو جنگی

106

5

قایق تندرو

157

320

ناوجنگی مین گذار

9

5

شناور خاکی و آبی

490

21

نیرویی دریایی آمریکا با در اختیار داشتن ناوها و کشتی های جنگی پیشرفته بعنوان قدرت برتر دریایی در خلیج فارس مطرح است. اما نکته قابل تاملی که باعث نگرانی فرماندهان نیروی دریایی آمریکا شده است، قدرت قایق های تندرو نیروی دریایی ایران است. این فرماندهان اذعان کردند که در رزمایش شبیه سازی شده ای که به همین منظور انجام شده است قایق های تندرو ایران می توانند در عرض 5 الی 10 دقیقه، یازده ناو آمریکایی در این منطقه را غرق نمایند.

لازم به ذکر است که ایران سریعترین اژدرهای زیردریایی دنیا را با موفقیت کامل در سال 2007 مورد آزمایش قرار داده است که این موضوع بر نگرانیهای فرماندهان آمریکایی افزوده است.

نیروی هوایی

نوع تجهیزات

آمریکا

ایران

هواپیمای جنگنده

3538

286

بمب افکن دورپرواز

170

0

هواپیمای ترابری

883

136

جنگ افزار الکترونیکی و هواپیمای جاسوسی

159

3

هواپیمای شناسایی

134

6

هواپیمای گارد ساحلی

197

5

هواپیمای ضد زیر دریایی

58

0

هواپیمای واکنش سریع

53

0

نوک پیکان ارتش آمریکا توان موشکی و هوایی آن می باشد. آمریکا با در اختیار داشتن پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی و بمب افکن ها و در کنار آن با برخورداری از سامانه موشکی بسیار پیشرفته بعنوان قدرت برتر هوایی دنیا مطرح است. اما موضوعی که باعث احساس خطر فرماندهان نیروی هوایی آمریکا شده است، پیشرفت های اخیر ایران در ساخت و تولید انبوه موشک با کاربرد و برد مختلف و همچنین خریداری موشک های هدایت شونده و سیستم های راداری بسیار پیشرفته از کشور روسیه است.

تسلیحات هسته ای

نوع تجهیزات

آمریکا

ایران

کلاهک هسته ای

5400

(4075 آماده پرتاب و 1260 غیر فعال)

0

با توجه به جداول بالا می توان نتیجه گرفت که نقطه اتکا آمریکا توان هسته ای و نیرو هوایی این کشور و نقطه قوت نظامی ایران، نیروی زمینی آن است که سابقه 8 سال جنگ زمینی را در پرونده خود دارد.

بدون احتساب جنگ ویتنام، جنگ های طولانی در عراق و افغانستان که به ترتیب وارد سالهای پنجم و هفتم خود می شود. طولانی ترین حضور نظامی آمریکا در قرن اخیر است. این جنگها بیش از 25 هزار نفر زخمی و 4 هزار نفر کشته برجای گذاشته است. علاوه بر این، اخبار ضد و نقیض پیرامون حمله نظامی به ایران، شورای روابط خارجی (Foreign policy ) و مرکز امنیتی آمریکا را بر آن داشت که نظر سنجی ای را در بین 3400 نفر از افسران بلند پایه نظامی در حال خدمت و بازنشسته آمریکایی، پیرامون وضعیت نظامی آمریکا انجام بدهد.

بر طبق این نظر سنجی، 60 درصد از افسران معتقدند که قدرت نظامی آمریکا نسبت به پنج سال گذشته ضعیفتر شده است. 15 درصد معتقدند قدرت نظامی آمریکا همانند گذشته است و 25 درصد معتقدند که قدرت نظامی آمریکا نسبت به گذشته قویتر شده است.

مهمترین دغدغه کارشناسان نظامی که در این نظر سنجی قابل مشاهده است، بحث سلامتی جسمی و روانی نظامیان آمریکایی شرکت کننده در جنگ عراق می باشد.

80 درصد از افسران نظامی آمریکا معتقدند که در وضعیت موجود اعلام آغاز جنگ بر علیه کشورهای نظیر ایران غیر منطقی و دور از خرد و تدبیر است. آنها معتقدند نظامیان آمریکایی آمادگی کامل برای شروع جنگ دیگری را ندارند.

کارشناسان نظامی در پاسخ به این سوال که در مقابل با چهار کشور تنگه تایوان، کره شمالی، ایران و سوریه کشور آمریکا چند درصد احتمال پیروزی دارد. اعلام کردند که در مقابله با سوریه 51 درصد، تنگه تایوان 49 درصد، کره شمالی 47 درصد و ایران 45 درصد احتمال پیروزی وجود دارد.

نزدیک به 70 درصد از مردم آمریکا اعلام کردند که به قدرت نیروهای نظامی کشور خود اطمینان کامل دارند. اما این درحالیست که 90 درصد این افراد سابقه حتی یکبار حضور در ارتش را نیز نداشته اند.

در کنار مردم آمریکا، بسیاری از سیاستمداران آمریکا نیز از نیروهای نظامی کشور خود با افتخار یاد می کنند. این در صورتی است که تنها 25 درصد این افراد در ارتش خدمت کردند.

اما واقعیت این است که کارشناسان و سیاستمدارانی که راجع به توانائی نظامی آمریکا صحبت می کنند هیچ کدام سابقه خدمت در ارتش این کشور را نداشته و از کمبود، کاستی ها، شرایط و توانائی نیروی نظامی این کشور آگاه نیستند.

همچنین بر اساس این نظر سنجی، کارشناسان نظامی آمریکا اعتماد خود را نسبت به مراکز و موسسات دولتی با نمره 5.5 از 10 نشان داده اند. نتایج این اعتماد به صورت تفکیک شده به قرار زیر است.

مراکز و موسسات دولتی

نمره از 10

وزارت دفاع

5.6

سرویس اطلاعاتی آمریکا (CIA )

4.7

موسسه امور کهنه سربازان

4.5

وزارت امور خارجه

4.1

سنای آمریکا

2.7

باید خاطر نشان کرد که در این نظر سنجی عدد یک نشان دهنده عدم اطمینان و عدد 10 نشان دهنده اطمینان کامل نسبت به این مراکز و موسسات می باشد.

در ادامه باید اذعان کرد که 16 درصد از نظامیان شرکت کننده در نظر سنجی اعلام کردند که به رئیس جمهور خود هیچ گونه اعتمادی ندارند.

با توجه به کمبود نیرو ارتش آمریکا در سال گذشته، بسیاری از این افسران راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه کرده اند که به ترتیب بیشترین تاثیر عبارتند از؛ قائل شدن خدمات تجاری شهروندی برای سربازان، پایین آوردن سطح تحصیلات مورد نیاز برای ورود به ارتش، در نظر گرفتن امتیاز برای ورود به ارتش، افزایش حداکثر سن ورود به ارتش، اجباری کردن خدمت سربازی، اجازه ورود همجنس بازان به ارتش، استفاده از جنایتکاران و بیماران روانی در ارتش.

علی رغم مباحث مطرح شده باید اشاره کرد که اگرچه نیروی نظامی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و با تأیید افکار عمومی کشورش وارد خاک افغانستان شد ولی در مورد عراق اگر در ابتدا اینگونه بود ولی با گذشت چند سال از اشغال عراق به این نتیجه رسید که هزینه جنگ بسیار سنگین شده است.

در نهایت می توان گفت که با توجه به حضور پر هزینه نظامی آمریکا در افغانستان و عراق و از طرفی اعتراض های گسترده مردم در این کشور، شروع جنگی تازه آن هم با کشوری همچون ایران در چند سال اخیر نامعقولانه و بسیار پر هزینه به نظر می رسد.

منبع : 

http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=4198&print=1

فاضل بازدید : 80 نظرات (0)
[align=center]_ نمايشگاه بين‌المللي تجهيزات نظامي و فناوري پيشرفته در روسيه گشايش يافت[/align]



هفتمين نمايشگاه بين‌المللي سلاح و تجهيزات نظامي و فناوريهاي پيشرفته روسيه با عنوان "وي.تي.تي.وي اومسك-‪ "۲۰۰‬در شهر"اومسك" واقع در منطقه سيبري روسيه گشايش يافت.

اين نمايشگاه در محدوده‌اي به مساحت ‪ ۹‬هزار مترمربع برپا شده است و در آن حدود ‪ ۲۰۰‬شركت از روسيه، بلاروس، لهستان و اوكراين توليدات نظامي و غيرنظامي خود را به معرض نمايش گذاشته‌اند.

آژانس فدرال صنايع روسيه و استانداري اومسك با حمايت وزارتخانه‌هاي صنايع و انرژي، دفاع، امور خارجه، موقعيتهاي اضطراري و كشور روسيه برگزار كننده اين نمايشگاه هستند.

در اين نمايشگاه تانكهاي "تي-‪.۸۰‬او" ، "تي-‪ "۵۵‬و "تي-‪ ۸۰‬او.كا" و نفربرهاي زرهي"ب.ت.ار-‪" ، "۹۰‬ب.ت.ار-‪۸۰‬آ" و نفربرهاي ويژه تجسسي "ب.ار-ام زكا" ،مقر ويژه تجسسي "پي.ام.پي-‪۴‬ام.او" ،تجهيزات مهندسي رزمي و تعميرات تانك، دوربين ويژه ديده باني توپخانه و فرستنده‌هاي راديويي و ساير تجهيزات نظامي به معرض نمايش گذاشته شده است.

در بخش غيرنظامي اين نمايشگاه، ماهواره ويژه سامانه "گلوناس" و سامانه "كاسپاس"، موشك "كاسموس-‪۳‬ام" ويژه حمل ماهواره، تجهيزات ناوبري هوايي و دريايي، محصولات صنايع ماشين‌سازي و خودروسازي و هواپيماهاي چندمنظوره آنتونف-‪ ۳‬و باري آنتونف -‪ ۱۰۰-۷۰‬در معرض نمايش قرار گرفته است.

هدف از برگزاري اين نمايشگاه، كمك به توسعه همكاريهاي فني و نظامي روسيه با كشورهاي ديگر، افزايش صادرات محصولات نظامي و غيرنظامي و فناوريهاي دوگانه اعلام شده است.

تانک "تی-90 اس" که در "اورال واگن زاود" (نیژنی تاگیل) تولید شده و خودروهای زرهی "ب ت ار د-1"، "ب ام د-2"، "ب ام د-3" (اومسک) نیز کیفیت بازدهی خود را به معرض نمایش خواهند گذاشت.

تانک "تی-90 اس" و "تی-80 او" از اعماق میدان آبی به طول 200 متر و عمق چهارمتر  عبور خواهند کرد.

اين نمايشگاه تا ‪ ۹‬ماه ژوئن داير خواهد بود.
نوستي

توضيح slayer1: اين نمايشگاه معروف و معتبر همان نمايشگاهي است كه براي اولين بار تانك فوق مدرن T-95 در آن به نمايش درآمد.











فاضل بازدید : 101 نظرات (0)

سیاست > نظامی  - فرماندهان نظامی ارتش و سپاه پاسداران ایران در ایام دهه فجر جدیدترین تجهیزات نظامی کشور را تشریح کردند.

 به گزارش خبرآنلاین، رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و معاون عملیات نیروی هوایی ارتش در روزهای گذشته جدیدترین تجهیزات دفاعی کشور را برای خبرنگاران تشریح کردند.

تاکتیک‌های خنثی‌کننده موشک پاتریوت آمریکا در منطقه

چند روز پس از اینکه رسانه ها خبر استقرار پسر موشکی آمریکا در 4 کشور عربی حوزه خلیج فارس را منتشر کردند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد، با تاکتیک‌های ساده می‌توان این موشک‌های ضد موشک پاتریوت را بی‌اثر کرد.
سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی، هفته گذشته در حاشیه اولین جشنواره باقر‌العلوم که به منظور تجلیل از محققین و پژوهشگران علوم پزشکی سپاه برگزار شد افزود: نصب موشک‌های ضد موشک پاتریوت آمریکا در این کشورها ترفند جدیدی است برای خالی کردن خزانه آنها در حالی که این سامانه‌های موشکی در هیچ کجا جواب نداده است.
عضو شورای عالی امنیت ملی به کشورهای منطقه خصوصا کشورهای اسلامی توصیه کرد با خرید این سامانه که در هیچ کجا جواب پس نداده‌اند، خزانه خود را بر باد ندهند.

برنامه ریزی برای ساخت سپر دفاع موشکی

معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه برای ایجاد سیستمی جهت شناسایی و مقابله با تهدیدات موشک‌های بالستیک در حال برنامه‌ریزی و طراحی هستیم، گفت: هرچند راه آسانی پیش رو نداریم اما بی توجه به این مسئله نیز نخواهیم بود.
سردار محمد حسن منصوریان در گفتگو با فارس، در خصوص طراحی و ساخت سیستم هایی که عمدتا "سپر دفاع موشکی " نامیده می‌شود، در ایران گفت: ما با توجه به نوع توانمندیهای دشمنان، برای مقابله با تهدیدات موشک‌های بالستیک نیز در حال برنامه‌ریزی و طراحی هستیم.
وی افزود: این موشک ها از جو خارج می شوند و شناسایی و مقابله با آنها نیازمند پیچیدگی های بسیار خاصی است. علیرغم آنکه این موشک‌ها نقطه زن نیستند اما به علت قدرت تخریب و برخی دیگر از ویژگی‌های آن، برای مقابله با این موشک ها نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم. هرچند راه آسانی پیش رو نداریم اما بی توجه به این مسئله نیز نخواهیم بود.

استفاده از سامانه‌های متنوع پدافندی ساخت داخل گسترش می یابد

 

استفاده از سیستم های پدافندی ساخت داخل همچون شاهین، از جمله مواردی بود که سردار منصوریان به آن اشاره کرد و گفت: ما در صدد گسترش میزان استفاده از این سامانه‌ها هستیم. هرچند ممکن است عده‌ای گمان کنند این سامانه‌ها همان تجهیزات خارجی است که با نام ایرانی تولید می شود، در حالیکه سیستم های تولید کشورمان تحول کاملی نسبت به انواع مشابه خارجی پیدا کرده و بسیار پیشرفته‌تر و کارآمدتر است.
وی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت رادارهای کشف اهداف با سطح مقطع بسیار پایین و نیز سامانه‌های متنوع پدافند، از جمله اقدامات اخیر در کشور است که در کنار رادارهای معروفی چون کاستا و نبو، به کمک ما می‌آیند.
سردار منصوریان افزود: ما به خاطر نوع سرزمین پهناور ایران، به سیستم‌های متنوع و متعدد نیازمند هستیم اما برای استفاده از تجهیزات غیر بومی نیز با ایجاد تغییراتی، ضمن آنکه کارآیی آنها را ارتقا داده و دشمن را غافلگیر می‌کنیم،‌ پشتیبانی در مواقع بحرانی را هم تضمین خواهیم کرد.
تولید انبوه مهمات‌های هوشمند و لیزری
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش صبح امروز چهارشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از بازنشستگان این نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید هواپیمای رادار گریز نیروی هوایی به نام "سفره ماهی گفت: این هواپیما از نسل جدید و رادار گریز است که مراحل تست و ارزیابی آن طی چند مرحله با موفقیت انجام شد و به دست متخصصان داخلی و کارکنان جهاد خودکفایی نهاجا ساخته شده است.
امیر خلبان سید محمد علوی افزود: امیدواریم با تولید انبوه این هواپیما بتوانیم از توانمندی‌های آن در عرصه‌های مختلف عملیاتی و تاکتیکی بهره برداری کنیم.
وی با اشاره به آمادگی بالای نیروی هوایی در حراست از آسمان کشور، خاطرنشان کرد: توان رزمی نیروی هوایی در یک سطح مناسب است و مهمات هوشمند، دوربرد و نیز مهمات‌هایی که هم به صورت لیزری و هم تلویزیونی بتوانیم آنها را به صورت STAND OF JAMMR از راه دور رها کنیم، مراحل تست و ارزیابی آنها با موفقیت انجام شد.

سلاح ویژه برای مقابله با بالگردهای آپاچی و تانک‌های پیشرفته

رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران هفته گذشته در گفتگو با فارس تلاش برای طراحی تسلیحات ضدبالگرد در پدافند ارتفاع پست و ضدزره برای مقابله با خودروهای زرهی دشمن، آن را جزو برنامه‌های محوری و اساسی سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه دانست.
سرهنگ ناصر عرب‌بیگی با اشاره به عملکرد ارتش امریکا در کشورهای منطقه افزود: دشمن خیال نکند که اگر هلی‌کوپترهای آپاچی آنها در عراق و افغانستان اقتدار دارند و عرض اندام می‌کنند، در صورت تجاوز به ایران هم می‌توانند چنین اقتداری داشته باشند و یقینا ما با اقدامات خود به اقتدار آپاچی پایان خواهیم داد.

منحصر به فردترین خودروی تاکتیکی

عر‌ب‌بیگی در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس، از طراحی و ساخت پیشرفته‌ترین خودروی تاکتیکی در نیروهای مسلح کشورمان به نام "سفیر3 " خبر داد و تصریح کرد: این خودروی منحصر به فرد در ظرفیت یک و یک‌چهارم تن و با تجهیزات ویژه و قابلیت‌های بسیار بالا، شیب‌روی‌های عمودی و جانبی بسیار مطلوب ساخته شده و هیچ خودرویی در داخل کشور با این ویژگی‌ها ساخته نشده که اینچنین توان شیب‌روی را داشته باشد.
وی با اشاره به قدرت بالا و سرعت عمل ویژه این خودرو، اظهار داشت: این خودرو به سرعت قابلیت تبدیل به خودروی حامل سلاح، بویژه سلاح‌های پدافندی را دارد یعنی خودرویی 2 ماموریتی است که می‌تواند هم نفربر باشد و هم حامل سلاح.
رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه ادامه داد: این خودرو دارای تجهیزاتی است که می‌تواند رزمندگان را در سرما و گرما محافظت کرده و در شرایط مختلف عملیاتی می‌تواند بقای رزمنده را در صحنه نبرد افزایش دهد.
وی خاطر نشان کرد: سفیر3 که مجهز به تیربارهایی در طرفین است و در مواجهه ناگهانی با دشمن می‌تواند واکنش مسلحانه نشان داده و جان سرنشینان را حفظ کند، در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

تجهیزات کشف عملیات‌های انتحاری

رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه با اشاره به حادثه تروریستی جنوب شرق کشور که منجر به شهادت جمعی از فرماندهان سپاه و عشایر منطقه شد، تصریح کرد: پس از این حادثه اقدامات موثری به سرعت در دستور کار قرار گرفت و تجهیزاتی را در دست طراحی داریم که می‌تواند مرزداران ما را برای کشف محموله‌های مهمات و مواد منفجره به داخل کشور و نیز کشف این مواد در مراکز حساس و مبادی ورودی شهرها و همچنین کشف عملیات‌های انتحاری توانمند کند.
وی افزود: این اقدامات با سرعت در حال پیگیری است و به محض آماده شدن، به تولید انبوه رسیده و در اختیار واحدهای مامور مقابله با تروریسم قرار داده می‌شود.
گفتنی است، در ماهای پیش نسل جدید بالگردهای تهاجمی سبک شاهد با نام "شاهد 285 " ساخته شده توسط متخصصین توانمند نیروی هوایی سپاه به همراه سایر بالگردهای ساخت سپاه از سری شاهد به پرواز درآمد .

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 113
  • آی پی دیروز : 104
  • بازدید امروز : 135
  • باردید دیروز : 107
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 318
  • بازدید ماه : 284
  • بازدید سال : 1,025
  • بازدید کلی : 31,831
  • کدهای اختصاصی